State Champs mist inspiratie op “Kings of the New Age”

State Champs liet in de begin jaren 2010 van zich horen met “The Finer Things”, een dijk van een poppunkplaat. De twee albums die daarna kwamen waren prima maar konden de potentie van de band niet helemaal waarmaken. Kan “Kings of the New Age”, het vierde album van de band, dat wel?

Met “Here To Stay” begint het album in ieder geval goed. De kern van de poppunktrack is een leuke gitaarriff die het hele liedje te horen is. De refreinen zijn lekker aanstekelijk en dwingen je tot bewegen. Het tweede nummer, “Eventually”, gooit in het tweede couplet het tempo omhoog. Het is een prima liedje maar het mist een beetje inspiratie.

Everybody But You” heeft dat probleem zeker niet. De samenwerking met Ben Barlow van Neck Deep pakt fantastisch uit. Het nummer was niet voor niets een van de singles. Ook al begint de track met een akoestische gitaar, de refreinen zijn groots en hebben pit. Met Derek Discanio op vocalen is het ook heerlijk meezingen geblazen. Niet voor niets wordt hij altijd wel genoemd in lijstjes met de beste vocalisten in de scene. De door Barlow gezongen lyrics “You really got to me, at the party singing ‘part of me’” is een leuke easter-egg voor fans van Neck Deep. Dan knalt het refrein er weer in, met extra vocalen op de achtergrond. Echt een perfecte poppunktrack!

Bij “Outta My Head” blijft het gevoel goed, met een wat hoger tempo en een leuk refrein. Dan is op “Half Empty” ook Chrissy Constanza van Against The Current te horen. Het nummer spreekt eigenlijk niet echt tot de verbeelding, tot haar feature begint. Vanaf dan is het wel een lekker nummer, met nog een fijne drumfill als kers op de taart.

Dan laat State Champs zich weer van hun beste kant weer zien met “Just Sound”. Het kan niet tippen aan “Everybody But You”, maar ook dit is een heel fijn poppunknummertje. Daarna gaat de band op “Act Like That” vooral de popkant op met een feature van countrypop zanger Mitchell Tenpenny. Op “Sundress” is de vierde feature te horen: Alan Day en Dan O’Connor van Four Year Strong. Het nummer begint met een leuke drumgroove. Zoals verwacht is het stuk waarin de twee zangers te horen zijn gelijk een van de wat hardere stukken van de plaat. Leuke toevoeging!

Wanneer je als band kiest voor een albumtitel als “Kings of the New Age”, dan moet je dat vervolgens wel waarmaken. Er staan zeker een paar hele goede tracks op de plaat, vooral “Everybody But You” en “Just Sound”. Maar State Champs kronen zichzelf met deze plaat zeker niet tot “Kings of fhe New Age”. Niet dat ze dat per se op die manier hebben bedoeld. Het is alleen een beetje ironisch dat de band qua sound helemaal niet aansluit op de “New Age”, in ieder geval wat betreft poppunk.

Releasedatum: 13 mei 2022
Label: Pure Noise Records