Sleeping With Sirens gaat knallend van start op “Complete Collapse”

Sleeping With Sirens brengt met “Complete Collapse” alweer het zevende studioalbum uit. De band bestormde onder leiding van hartendief Kellin Quinn de scene in het begin van de jaren 10. Lukt het de band nog steeds om de harten van de luisteraars te stelen?

De plaat begint sterk met openingstrack “Tyrants”. Het tempo en de energie is gelijk lekker hoog. De leuke basriff op de achtergrond gaat in het einde van de maat wat omhoog, wat steeds een verwachting creëert. Het refrein is ook heel fijn, met een leuk synthdeuntje. De teksten en melodie van de zang zijn aanstekelijk. Het enige “probleem” is dat zanger Kellin Quinn’s karakteristieke stem het soms moeilijk maakt om echt fijn mee te zingen. Dan gooit Sleeping With Sirens er nog een vieze breakdown in en ben je al helemaal tevreden. Een vliegende start van “Complete Collapse”!

Die sterke start gaat verder met titeltrack “Complete Collapse”. De nadruk in de mix blijft op de lage tonen en de productie-elementen. Vergelijkingen met Bring Me The Horizon zijn snel gemaakt, maar Sleeping With Sirens is natuurlijk bij lange na niet de enige band voor wie dat geldt. En als dat betekent dat we meer van dit soort fantastische refreinen als deze krijgen, is er niets te klagen! Wel eentje die de eerste keer niet zo speciaal lijkt, maar waar je aan het eind van lied gelijk nog eens naar wil luisteren. Een outro-breakdown sluit het nummer perfect af. De terugkerende slogan: “Better the devil you know, than the devil you don’t”, blijft nog wel even in je hoofd hangen!

Crosses”, waarop ook zanger Spencer Chamberlain van Underoath te horen is, gaat alleen hard in de coupletten. Dat neemt de vaart wel een beetje uit de plaat. De breakdown is wel weer lekker en brengt de energie weer terug op niveau. Helaas wordt dat gelijk weer onderuit gehaald door het overbruggende stuk naar het laatste deel. De band heeft op “Family Tree” wel weer een heerlijk catchy refrein weten te schrijven. Het is in vergelijking met de eerste drie tracks wat rustiger en lichter. De gezongen “whoaahoos” zijn soms een gewaagde keuze maar ze pakken in het post-refrein op dit nummer goed uit.

Complete Collapse” maakt ook gretig gebruik van features. Op “Let You Down” is dat Charlotte Sands. Features zijn uiteindelijk alleen leuk als ze wat bijdragen. Dat gebeurt in dit nummer zeker, vandaar ook dat Sands meer dan het gebruikelijke ene couplet mag doen. Het refrein dat ze zelf zingt klinkt gelijk een stuk groter. Met een aanstekelijk synthdeuntje is het een prima track.

De sterke start van het album is inmiddels een beetje gestrand. Daar komt geen verandering in met “Us”. Het heeft weliswaar een hele lekker gitaarriff als motief, maar die is helaas slechts sporadisch te horen. De energie komt weer wat terug op “Ctrl + Alt + Delete”, met een sterk poppunkrefrein en een drijvende drumbeat. De effecten op de stem van Quinn zijn wel een beetje vervelend. “Bloody Knuckles” doet eigenlijk het omgekeerde van “Us”’: het hoofdmotief pakt je niet echt, maar alles eromheen is prima.

De plaat kent met “Grave” een akoestische afsluiter. Wel leuk dat het refrein gewoon double-time is. Vaak zie je dat zo’n akoestische track het tempo helemaal naar beneden haalt, maar dat is hier niet het geval. Met een leuk tokkeltje op de gitaar en de pure stem van Kellin Quinn is dit zeker een sterke afsluiter van “Complete Collapse”.

Sleeping With Sirens begint op “Complete Collapse” heel sterk maar zwakt daarna wat af. Toch zijn de mindere liedjes ook prima om naar te luisteren. De plaat is daardoor een verdienstelijke toevoeging aan de discografie en er staan zeker een aantal hoogtepunten op. De titeltrack is daar een van, maar “Grave” is ook echt een fijn nummer dat je even moet checken!

Label: Sumerian Records
Releasedatum: 14 oktober 2022