Muse brouwt een magisch mengsel op “Will Of the People”

Muse is op dit moment een van de meest bekende rockbands op deze aardbol. Met name de liveshows zijn zó ontzettend populair, dat menig band droomt om zulke optredens neer te zetten op een dag. Nu heeft de band éindelijk weer een nieuwe plaat: “Will Of the People“. Hij is wat summier met slechts tien nummers, maar is het weer een toppertje?

De band trapt af met de track “Will Of the People“. Sommige luisteraars zullen wellicht flashbacks krijgen naar Marilyn Manson’s “The Beautiful People“. Hoe het van de tong rolt en ook de achterliggende riff doet vrij veel denken aan Manson’s track. De inspiratie mag duidelijk blijken. Nog meer invloeden van andere artiesten is bijvoorbeeld te horen op “Liberation“. Het heeft duidelijk ingevingen gekregen van het geluid van Queen.

De nummers hebben dus duidelijk allemaal een bekend element in zich, want al vrij snel zijn de tracks een heerlijk geluid voor op de achtergrond. Of juist om bij mee te schreeuwen. Zo’n blèr nummer is bijvoorbeeld ook “Won’t Stand Down“. Het is duidelijk dat Muse de bas opnieuw heeft ontdekt, want deze is toch wel héél prominent aanwezig. Maar wat doet het de plaat goed. Het geeft wat pit en zorgt voor wat diepgang op de album. Deze zware baslijnen worden onderbroken, want “Ghosts (How Can I Move On)” is ontzettend zacht en fragiel. Zanger Matt Bellamy laat een tedere stem horen met een ietwat druk pianospel. Hierdoor zijn er wel genoeg prikkelingen in de track.

Tussen deze afwisselende geluiden hebben we ook theatrale muziek. “You Make Me Feel Like It’s Halloween” serveert musical halloween op een prachtig bordje. Het is wel vrij zeker het meest unieke nummer van de plaat, maar het zal niet bij iedere fan in de smaak vallen aangezien het een vrij specifiek stukje Muse is. Een lichte nasleep van deze theatrale dosis is te horen op “Verona“. Het geluid maakt de track groots, alsof je de kosmos toezingt. Het voelt alsof je vast komt te zitten in een cirkel, want de track lijkt overal wel vrij hetzelfde. Dit voedt eigenlijk het kosmische gevoel dat deze track geeft.

De plaat sluit af met twee complete bangers. “Euphoria” en “We Are Fucking Fucked” zijn beiden heerlijke uptempo nummers, waardoor we lekker met een knal afsluiten. Met name “We Are Fucking Fucked” is een waar lijflied. Toepasselijk op ieder moment! Het is geweldig om lekker schreeuwend de plaat af te sluiten.

Al met al een prima album. “Will Of the People” heeft duidelijk een paar super goede tracks, maar soms had je hier en daar toch wel extra spice verwacht. Doordat veel nummers je aan andere songs doet denken van andere artiesten, laat het toch wat te wensen over wat betreft creativiteit.

Releasedatum: 26 augustus 2022
Label: Warner Music UK Limited