Yungblud is niet te stoppen op “Yungblud”

Als we het hebben over een artiest die niet te stoppen is, hebben we het over Yungblud. De zanger heeft al verschillende hits op zijn naam staan en hij blijft er maar nieuwe uitgooien. Hij accepteert iedereen zoals diegene is en dat is zo verschrikkelijk verfrissend. Nu zijn self-titled album eindelijk uit is, staan fans ook met smart te wachten op wat de zanger heeft gebrouwd.

Twee tracks, die reeds uit zijn en al heerlijke hits zijn geworden, zijn “The Funeral” en “Memories“. De laatste hiervan is een samenwerking met WILLOW. Beide tracks zijn al gegraveerd in de breinen van de fans, want eigenlijk zijn de songs al daadwerkelijk onmisbaar. Maar er is zoveel meer op deze plaat te vinden.

Tissues” is eigenlijk van hetzelfde kaliber als “The Funeral” en “Memories“. De ondertoon van de muziek is wel nét wat vrolijker en voelt meer in de categorie “Cotton Candy” van de voorgaande album”weird!“. Deze net wat meer zachte kant van Yungblud zien we wel vaker op de plaat. Eigenlijk heeft hij dat wel vaker: of het is een nummer waar je compleet bij uit je dak gaat, of de wat lievere en rustige kant heeft de nadruk. “Sweet Heroine” is het perfecte voorbeeld van de brosse performer. Het nummer is prachtig. Het is net zoals heroïne: verslavend, je kan er geen genoeg van krijgen.

Een prachtig gitaarspel, vergezelt met de heldere klanken van Yungblud horen we ook op “Die For a Night“. Je ziet al helemaal voor je hoe de zanger op een randje van een gebouw of stoepje zit, waar hij speelt op zijn gitaar en al zijn gevoelens de loop laat gaan. Je krijgt een krop in je strot en bent gevangen door het nummer, dat zo voorbij is zonder dat je er erg in heb. Deze anderhalve minuut is zo perfect geschreven, dat je er écht even stil van wordt.

Maar natuurlijk zijn er nog wel een aantal knallers op de plaat om je stemming toch echt weer op standje honderd te zetten. “Mad” is een goed voorbeeld hier van. Het is een prima nummer met een lekkere beat. Vooral het refrein is er eentje om te herinneren. Muzikaal is het niet zo’n ontzettend hoogtepuntje, maar het het zorgt voor een heerlijke vulling van de kamer. Een track die wél weer goed in elkaar zit met wat meer diepgang is “Don’t Feel Like Feeling Sad Today“. Je krijgt gewoon zin om te gaan springen. De baslijn begeleid je in je bewegingen en je wordt gevangen in deze heerlijke sferen. Helemaal top!

Het is precies dat wat je verwacht van Yungblud. De plaat is 50/50 wat betreft de afwisseling in snel en rustig. Hier en daar heeft het wat experimentele geluiden zoals op “I Cry 2“, waarbij de stem een wat elektrische bewerking heeft. De plaat heeft wel duidelijk de toppers als eerste singles uitgebracht. Misschien had je verwacht dat er nog écht een paar van zulke knallers op zouden staan, maar dat ontbreekt helaas. Desondanks nog steeds een steengoede plaat.

Releasedatum: 2 september 2022
Label: Locomotion Recordings Limited