Eerste dag Jera On Air 2023 laat zich niet verpesten door regen en modder

Nadat het dagenlang heerlijk weer is geweest in het Limburgse landschap, is precies vandaag de lucht grijs gekleurd. Het water komt dan ook met bakken uit de lucht vallen op donderdag 22 juni, de eerste festivaldag van Jera On Air 2023. Het resultaat zijn doorweekte festivalgangers en een modderig terrein. Gelukkig zien de weersvoorspellingen voor de andere dagen er beter uit. Twee zonnige festivaldagen in het verschiet en een heerlijke programmering houden de bezoekers op de been.

Code Orange verwarmt de tent met moshpits

Dat het hard regent op de eerste dag van Jera on Air is ook de optredende bands niet ontgaan. “It’s wet and disgusting outside, let’s make it wet and disgusting in this moshpit”, roept vocalist Jami Morgan van Code Orange. Vanwege de extra warmte die een moshpit oplevert volgen velen zijn oproep. Misschien dat de geluidstechnicus ook koude vingers heef, want het geluid hapert wel geregeld. Gelukkig kan dat de pret zeker niet drukken.

Overvolle Jupiler Eagle stage bij Lorna Shore

Lorna Shore: een band die al een tijd bestaat maar de laatste jaren enorm is gestegen in populariteit. Dat blijkt ook aan hoe vol de mainstage staat, de Eagle. Leuk detail is dat ex-Lorna Shore vocalist Tom Barber, die later op de dag met Chelsea Grin speelt, ook even een liedje meezingt. Dat de band het publiek prima mee krijgt blijkt wanneer een fan, met kruk en al, aan het crowdsurfen is. Lorna Shore eindigt de set met een vijftal aan steengoede tracks: “To the Hellfire“, “Into the Earth” en “Pains Remains I, II & III“. Een passend einde van een zeer strakke set.

Anti-Flag presenteert harde en gevarieerde setlist

Om 20.15 uur in de Buzzard ramt Anti-Flag hem erin met “Die For the Government“. De chant “you’ve gotta die, gotta die, gotta die for your government” wordt direct uit volle borst meegeschreeuwd. De eerste crowdsurfers springen ongecontroleerd de massa in. Bij het nummer “This Is The End (For You My Friend)” springt ook bassist Chris Parker het publiek in, waar hij op handen wordt gedragen. Ook “Broken Bones“, “1 Trillion Dollar$” en “American Attraction” komen voorbij vandaag. Voorafgaand aan laatst genoemde houdt frontman Justin Sane nog een krachtige speech over gelijke rechten, zoals we van de band gewend zijn. Naast eigen werk staan ook de covers “Should I Stay Or Should I Go” van The Clash en “Blitzkrieg Bop” van Ramones nog op de setlist. Lekker een vuist in de lucht en meeschreeuwen maar! “VICTORY OR DEATH (WE GAVE ‘EM HELL)” en “Brandenburg Gate” zijn de afsluiters in de Buzzard. De hele tent wordt nog naar beneden gedwongen voor een ultiem springmoment. Niet dat het nodig is want de tent is continu in beweging geweest. Heerlijk!

Chelsea Grin zorgt voor groundshaking breakdowns

Waar Lorna Shore dus eerder op de dag al met een enorme bak deathcore je trommelvliezen probeerde in te deuken, doet Chelsea Grin dat ’s avonds nog eens dunnetjes over. Recensenten hebben het wel eens over ‘groundshaking breakdowns’, maar dat is bij de set van Chelsea Grin soms letterlijk het geval. Gezien de band op hun Suffer in Hell, Suffer in Heaven-tour is, komt veel van de setlist van dit dubbelalbum. In een ommekeer van wat er ’s middags gebeurde, komt nu Will Ramos van Lorna Shore bij Chelsea Grin een stukje meebrullen. Dat is toch wel een toffe bijkomstigheid van een festivalset.

Circlepits, crowdsurfers en gastzangers bij Billy Talent

De Vulture is goedgevuld wanneer de mannen van Billy Talent het podium betreden. Vanaf het derde nummer, “I Beg to Differ (This Will Get Better)“, duiken de crowdsurfers als paddenstoelen uit de grond. Het maakt niet uit waar je in de tent staat. “Rusted from the Rain” en “Surrender” zijn overduidelijk vandaag fan-favoriet en worden luid meegezongen. De band speelt ontzettend strak, alleen lijkt de basdrum en basgitaar soms wat te hard te zijn afgesteld in vergelijking met de rest. Tegen het einde van de set ontstaat bij “Devil On My Shoulder” de grootste circlepit die deze show heeft gezien. Als afsluiter staat natuurlijk de single “Red Flag” op de setlist. Hierbij wordt Anti-Flag’s Chris Parker het podium opgehaald om mee te zingen.

NEUFX is een groot feest

Terwijl headliner Parkway Drive start, gaat ook het feest niet op in de Hawk bij NEUFX, een NOFX-coverband. Dat een coverband een tent op deze manier meekrijgt zegt ten eerste iets over de band, maar ook zeker iets over hoe goed de discografie van NOFX is. Met een pit die niet van ophouden weet, gaat het hard. Na een akelig moment, waarbij een fan ongenadig hard met zijn hoofd tegen de grond klapt en de band even stopt met spelen, gaat het feest vrolijk door. NEUFX eindigt met “The Decline“, een nummer van 18 minuten en dat is een heerlijk hoogtepunt om de eerste festivaldag af te sluiten.

Parkway Drive bewijst terechte headliner te zijn

Direct vanaf het moment dat Parkway Drive het podium betreedt, is duidelijk te merken dat we te maken hebben met een band van formaat: dit is een duidelijke headliner. De productie is tot in de puntjes uitgewerkt. Bassist Jia “Pie” O’Connor en drummer Ben “Gaz” Gordon zitten op een verhoging, er is vuur, vuurwerk en een mega strakke lichtshow. Voorafgaand aan het nummer “Shadow Boxing” gaan alle lichten uit en is het compleet donker. Een intro met een violist volgt. Het is een prachtig en rustig moment in de set. Het is jammer dat hierna nog een rustig nummer wordt ingezet, want je ziet het publiek een beetje inzakken. Gelukkig is er een omslag zodra Parkway Drive weer wat harder materiaal speelt. Op een gegeven moment komen er ook nog mensen met fakkels het podium op. Het geeft een duistere sfeer. De set wordt afgesloten met “Wild Eyes“, of je het nummer nu kent of niet iedereen zingt “ohwoohoo” uit volle borst mee. Parkway Drive bewijst een waardige festivalheadliner te zijn met showelementen, interactie en een strakke set. Echter is de setlist vooral gevuld met nieuw materiaal en wanneer je de band al vaker hebt gezien voelt de show wellicht als ‘hetzelfde trucje’.

Dit was de eerste festivaldag van Jera On Air 2023. Het begon koud en nat, maar aan het einde van de avond kon iedereen droog en warm zijn bed in. Houd onze Facebook, Twitter en Instagram in de gaten voor de reviews van vrijdag 22 en zaterdag 23 juni.

Vrijdag 23 juni – dag 1 | Zaterdag 24 juni – dag 3