Greta Van Fleet is magisch op “Starcatcher”

Greta Van Fleet is een van de meest iconische rockbands anno 2023. Het geluid herken je uit duizenden. Ondanks dat je zou denken dat het geluid vrij niche is, heeft de groep een mega grote volging. De Ziggo Dome heeft deze naam aankomende week nog op zijn podium staan. En vlak voor deze show komt er een nieuwe plaat: “Starcatcher“.

We trappen af met “Fate of the Faithful“. Het begint met zacht getokkel met een relatief kalm riffje, maar al snel wordt het een bombastisch geheel. De stem van zanger Josh Kizka is betoverend. Voor de nieuwe luisteraar: de band wordt vaak vergeleken met Led Zeppelin en dat is zéker te begrijpen. In deze track hoor je de vocalen die gelijkend zijn en het samenbrengen van alle instrumenten zorgt wel voor dat complete plaatje wat je doet denken aan Led Zeppelin. Ondanks deze gelijkenis, heeft de band toch compleet zijn eigen stijl. “The Falling Sky” heeft een wat pittig riffje met met net wat ruigere randjes. Ook de uithalen van zanger Kizka zijn net even wat meer grommend. Waar je ook niet omheen kan is dat iedere klank die gitarist Jake Kizka produceert simpelweg top is.

Sacred the Thread” is een prachtig melodische track die meerdere kanten bevat. Het is een ervaring: je hebt het middenstuk dat klinkt alsof je wegdrijft in de ruimte, maar je hebt ook gigantische explosies van geluid met veel kracht en juist kalme coupletten aan het begin van de track. Je wordt meegetrokken in een hele belevenis. Het is machtig goed in elkaar gezet. “The Indigo Streak” start wellicht wel met het meest iconische gitaarriffje van Jake Kizka op deze plaat. Het is een nummer dat heerlijk wegluistert en je geniet iedere seconde.

Op “Frozen Light” staat bassist Sam Kizka echt in de spotlight. Wellicht wel een van de tracks die daardoor écht in je hoofd blijft hangen. Het is dat deuntje dat je gaat Googlen om later zelf te kunnen. Een topnummertje om weg te luisteren. “Meeting the Master” opent akoestisch. Een secuur samengesteld gitaarriffje trapt het geheel af, waarna de vocalen van zanger Josh Kizka samensmelten met het instrument. Het is minder luid als andere tracks. Het is magisch en de lange uithalen van Josh laten je meedeinen in het avontuur. Halverwege de track breekt het open. Dat klassieke ‘Greta Van Fleet‘ geluid van ontploffing en een gitaarsolo. Zó maak je een rocksong.

Greta Van Fleet is de klassieke band in 2023. Het heeft de essentie in zich van klassieke rock, maar produceert dat echt in de huidige tijd. Het is geweldig. Het is een belevenis.

Releasedatum: 21 juli 2023
Label: UMG Recordings Inc & Lava Music LLC