Another Story kiest nieuwe richting op “ghost note”

Another Story is terug van weggeweest. De laatste keer dat we nieuwe muziek van hen hoorden, was in 2019: de single “Liquid Philosophy”. In 2020 verlieten drie van de vijf leden de band, en de twee overgebleven leden namen een pauze. Nu, met een nieuwe bezetting, komt Another Story eindelijk terug met een nieuwe EP: “ghost note”. Klinkt de band nog als vanouds, of is er van alles veranderd?

Op die vraag krijgen we in de eerste seconden van “Kill me Twice” al antwoord. Een elektronische beat pakt de aandacht van de luisteraar. Ook is er een rustige melodie waarvan het niet duidelijk is of het op de gitaar wordt gespeeld, of ook elektronisch is. Hoe dan ook, Another Story staat meer bekend om hun energieke, rauwe post-hardcore. Hen heeft nauwelijks synths en dergelijke in hun songs gebruikt, dus dit is nieuw terrein voor de band. Het klinkt in ieder geval wel lekker. Er wordt niet echt naar iets opgebouwd, maar de delen van de track vloeien wel goed in elkaar over. Het rustige couplet gaat naar het gitaargedreven refrein. Het ruwe randje van zanger Keigo Kruegers stem geeft wat extra pit aan de refreinen. Na het tweede couplet zit nog een lekkere breakdown die je niet ziet aankomen, maar toch goed past. “Kill me Twice” is een onverwachts begin van de EP, maar zeker niet onwelkom.

The Rest of Me” deelt veel van de eigenschappen van het vorige nummer. Een rustige, elektronische opening en meer energieke refreinen. Toch voelt het niet als een herhaling. De opbouw van het nummer is iets anders en er wordt goed opgebouwd naar het refrein. Daar zijn Kruegers lange uithalen te bewonderen. De melodie wordt verzorgd door de synths, en het is heerlijk pakkend.

In “The Nameless” wordt het trucje weer uitgehaald: rustige, elektronische opening, energiek refrein. Toch klinkt het altijd weer een beetje anders. De basgitaar is ook iets duidelijker te horen in de intro. In het refrein heeft de leadgitaar een solo-achtige partij, en ook de drummer speelt een interessant stuk. Het energieniveau gaat nog iets omhoog in het tweede couplet: de hele band is van de partij in dit uptempo gedeelte. Het couplet bestaat uit twee delen die compleet verschillend in elkaar zitten en dat zorgt voor de nodige variatie. Het volgende refrein is ook flink anders dan het eerste en de gitaarsolo is prominenter. Wat een heerlijk nummer!

Days” valt op doordat het direct al vrolijk klinkt door de melodie van de synths. Het tempo ligt ook vanaf het begin iets hoger dan in de vorige tracks. Vooral de drums hebben een interessante partij. De opbouw is iets voorspelbaarder, maar dat deert niet voor een keertje.

Another Story is op deze EP een stuk minder zwaar dan vroeger. Voor luisteraars die toch nog een beetje van die oude muziek willen horen, is er “Under the Citylights”. De elektronische elementen zijn zoals altijd prominent aanwezig, maar er is na het eerste couplet een ontzettend lekkere breakdown. En wát een brute screams van Krueger! De rest van de track valt daarna een beetje tegen, maar is zeker niet slecht.

De nieuwe muzikale richting die Another Story heeft gekozen is onverwachts. Fans die meer van het oude wilden, zullen teleurgesteld zijn. Maar luisteraars die voor een nieuwe ervaring openstaan kunnen flink genieten van “ghost note”. Hoewel er punten van overeenkomst zijn tussen de nummers, voelt het helemaal niet repetitief. Er wordt genoeg afgewisseld en elk nummer heeft zijn eigen karakter. De nieuwe muziek is zeker aan te raden.

Releasedatum: 3 augustus 2023
Label: Eigen beheer