Gorillaz is onverslagen op “Cracker Island”

De formatie Gorillaz heeft in de industrie écht een naam voor zichzelf weten te maken. Frontman Damon Albarn, ook bekend van de band Blur, heeft magie in zijn vingers zitten. Hij weet altijd precies wat hij moet doen om hits te produceren. Ditmaal brengt het muzikale genie de plaat “Cracker Island“.

Gorillaz weet altijd goede samenwerkingen neer te zetten op zijn platen. Dit keer trapt “Cracker Island” dan ook gelijk af met de gastartiest Thundercat. De track heeft een goede beat, elektronische invloeden en zet de toon. De hoge noten die virtuele zanger 2-D (gezongen door Damon Albarn) vormt, zijn een lekkere afwisseling van de over het algemeen lagere zang. Je krijgt in ieder geval het gevoel om te gaan bewegen. Na Thundercat komt een andere grote naam: Stevie Nicks. De soloartiest en zangeres van Fleetwood Mac creëert een wat magische en wellicht ook wat onheilspellende sfeer op “Oil“. De track heeft een indie-vibe. De stem van 2-D en Nicks gaan hand in hand samen.

The Tired Influencer” is een wat dromeriger nummer. Je zou in het begin bijna denken dat je ergens op een strand ligt en weg zweeft. Het voelt als een rustig, kalmerend nummer. Een toptrack dus. We gaan over in een andere samenwerking: ditmaal horen we Tame Impala en Bootie Brown op “New Gold“. De hoge klanken van 2-D smelten heerlijk samen met Impala en Brown. Dit nummer stelt simpelweg niet teleur. Ook komt Bad Bunny tevoorschijn op deze plaat. “Tormenta” mengt Engelse met Spaanse teksten, waardoor Gorillaz wel nieuwe wegen inslaat. Met name het stuk van Bad Bunny is erg anders dan de generieke klanken van de band, maar toch werkt het ontzettend goed samen.

Een track die wat meer accenten heeft op gitaarspel is “Skinny Ape“. De track heeft een zweverige ondertoon, gecombineerd met een diepe synthesizer. Dit nummer is heerlijk om in weg te zakken en te genieten van de avond. Maar ook zit er naar het einde toch een heerlijke explosie van geluid in. Dit is dé track die we willen horen op tour.

De gehele plaat bestaat uit ontzettend veel relaxte, toffe tracks. Je merkt dat Gorillaz veel experimenteert, terwijl het geluid authentiek blijft. Ook merk je in iedere song dat het geluid van de samenwerkende artiesten terug te horen. Zij krijgen hun eigen creatieve ruimte en dat is zo top van de band. Met tien liedjes ben je helaas zo door de plaat heen. Het is over voordat je er erg in heb. Maar omdat de plaat zoveel variëteit biedt, luister je hem telkens weer opnieuw. “Cracker Island” is strak in elkaar gezet.

Releasedatum: 24 februari 2023
Label: Parlaphone Records Limited