“Paragon” laat Floor Jansen in een iets minder heftig jasje zien

Als iemand in de laatste jaren een grote bekendheid binnen Nederland heeft opgebouwd, is het wel Floor Jansen. Ver buiten de grenzen van onze polder kende we haar natuurlijk als dé frontvrouw van de wereldberoemd band Nightwish. Nu serveert ze weer een flink staaltje muziek op “Paragon“, maar wellicht niet zo hard als bij de symfonische metalband, waar velen haar toch primair van kennen.

Het schijfje trapt af met “My Paragon“. Pianoklanken begeleiden haar engelachtige stem. Je herkent wat elektronische invloeden die het net wat spannender te maken. Maar dat heeft haar strot niet nodig: ze is vocaal al verschrikkelijk sterk op dit eerste nummer. Voelt het toch wat terughoudend aan? Ja, de muziek is niet zo krachtig als je misschien zou hopen. Het voelt enigszins leeg. “Daydream” opent klein en teder. Hier en daar zet ze even een lyric in de versnelling, wat best vermakelijk is. Ook op deze track is de muziek klein, maar haar stem is hier ook zo verschrikkelijk kwetsbaar. Simpelweg prachtig.

Op “Invincible” is er wat meer instrumentwerk te horen. Het heeft net wat meer pit, al is dit in de verste verte niet de pit die je gewend bent van Nightwish. Maar dat is ook absoluut niet nodig. Daar heb je de Nightwish-platen voor. Dit is het moment van Floor Jansen. Er is wat strijkwerk te horen en Jansen haalt hier en daar even wat langer uit. Deze energie horen we terug op “Come Full Circle“. Hier herken je wellicht wat symfonische metal-invloeden, maar dit zijn maar hele lichte sprinkels. Het tempo is prettig en je ziet dat Jansen speelt met haar technieken. Elk nummer is anders aangepakt en je hoort haar diversiteit.

Een nummer dat niet klinkt zoals de titel suggereert, is “The Calm“. Het opent met een groots muziekspel. Het wordt daarna inderdaad vervolgd door de kalme klanken van Jansen, maar het blijft niet rustig. Het bouwt langzaam op met steeds meer kracht in haar stem. Dan haalt ze toch een partijtje uit, waarna je heerlijk kan genieten van haar kunnen. We sluiten af met “Fire“. Hier laat Jansen ziet dat zelfs na al deze tracks, je nog steeds niet heel haar range heb gehoord. Hier gaat ze nog even wat hoger met haar stem, we horen zachte en kleine momenten tot bombastisch geluid. Ze is nooit klaar met haar muziek, de plaat is iedere track weer vernieuwend.

Paragon” is een berg. Een werk waar je niet omheen kan. Wat Floor Jansen ook creëert, het zal goud worden. Wat een topplaat!

Beoordeling: 9,5/10
Releasedatum: 24 maart 2023