Caskets houdt zich aan de regels op “Reflections”

De Britse band Caskets brengt op 11 augustus hun tweede album, “Reflections”, uit. Zijn voorganger, “Lost Souls”, viel goed in de smaak bij luisteraars. Weet de band het niveau net zo hoog te houden op dit schijfje?

Het eerste nummer, “Believe”, begint opvallend. Er is vanaf de eerste seconde al zang te horen, en dat geeft je het gevoel alsof je ergens middenin valt. Dat onwennige gevoel duurt gelukkig niet al te lang. Wanneer de hele band erbij komt voor een zware riff zit je al goed in de stemming. De coupletten zitten goed in elkaar en de gitaarmelodie op de achtergrond geeft het extra complexiteit. Maar wat nog het meeste opvalt is de zang in het refrein. Die is ontzettend pakkend en blijft nog wel even hangen.

Het tweede nummer, “More Than Misery” is ook niet verkeerd. De refreinen verschillen iets van elkaar in de instrumentatie en die variatie maakt het nummer interessanter. Daarnaast wordt het tweede couplet gezongen door Telle Smith van The Word Alive en dat doet hij goed! Later keert hij ook nog even terug in de breakdown. De screams zijn prima, maar het gaat niet zo hard als je zou hopen van een breakdown.

Synths en elektronische elementen worden gebruikt in verschillende nummers, maar de band houdt de focus op de traditionele rockinstrumenten. Dit traditionele kenmerkt het album: Caskets is niet experimenteel en houdt zich aan de regels van het schrijven van rockmuziek. Het kan saai zijn als bands dat doen, maar als je goed genoeg bent kun je ook binnen de regels indrukwekkende muziek maken. En Caskets? Hen blaast je niet omver, maar is gewoon goed. Er is weinig op aan te merken. Dat betekent niet dat de band nooit iets anders dan normaal doet: in “Too Late” lijkt er opgebouwd te worden naar een breakdown met een brute scream, maar in plaats daarvan krijgen we een lange, hoge uithaal van de zanger. Goed werk!

Wat verder opvalt zijn de drums. Opnieuw is het niet super bijzonder, maar toch zijn er altijd weer interessante dingen te ontdekken in de drumpartij. En daarnaast klinkt het gewoon lekker – goed gemasterd en gemixt.

Guiding Light” pakt je vanaf het begin. Zanger Matt Floods stem klinkt direct al ontzettend krachtig en de gedempte lage gitaartonen brengen dat extra goed naar voren. In de coupletten valt juist de basgitaar op. Die lijkt zijn eigen melodie te spelen. Het laatste lied is “Better Way Out”. Caskets wil het dus op een soort van positieve noot afsluiten: dit nummer gaat over hulp zoeken wanneer je een doodswens hebt. Dat is natuurlijk een zwaar onderwerp, maar het nummer gaat juist over het hebben van hoop. Het is een mooie manier om het album af te sluiten.

Caskets brengt ons op “Reflections” prima muziek. Er zijn geen grote verrassingen, maar de band weet genoeg af te wisselen met de standaardregels van muziek. Het zorgt ervoor dat er geen enkele track is die er uitspringt als de beste van het schijfje. Maar dat maakt niet zoveel uit als alle nummers gewoon lekker zijn.

Releasedatum: 11 augustus 2023
Label: SharpTone Records