Corey Taylor probeert zich van zijn beste kant te laten zien op “CMFB…Sides”

Corey Taylor bracht twee jaar geleden “CMFT” uit. Nu is het dan eindelijk tijd om hier de B-kant van te beluisteren. Normaliter staat deze zijde van een schijfje vol met nummers die nét niet goed genoeg zijn om alle aandacht te krijgen. Nu geeft Taylor zijn fans het als een volwaardig album. Is deze plaat, “CMFB…Sides” dan stiekem ook A-waardig?

De hele plaat bestaat uit covers en we trappen af met “Holier Than Thou“. Na een pittig, lang intro krijgen we de krachtige stem van Taylor. Een prima nummer om even lekker op te rammen, maar het biedt verder niet veel diepgang. De solo is wel het hoogtepuntje in deze track, want het voelt aan als een typische classic rock uithaler. Een track die wat lekkerder gedijt is “All This and More“, want het ligt prima in het gehoor. Het sluit niet helemaal aan bij de normale stijl van Taylor, luisterend naar de teksten. Daarentegen voelt “Kansas – Acoustic” iets echter. Het is rustig en voelt teder. Ondanks deze zachtheid, gooit Taylor nog steeds zijn stem volledig in het lied waardoor het wat rauwheid heeft.

We vliegen terug naar de jaren ’80/’90 met de track “Shakin’“. Wanneer alle mannen als een achtergrondkoor meezingen met Taylor voel je je in een wervelwind teruggegooid naar andere tijden. Je krijgt een wat retro/nostalgische emotiegolf over je heen, maar eigenlijk is het nummer verder ook niet heel bijzonder. We gaan over in “Lunatic Fringe“, wat wederom volledig akoestisch is. Ook ditmaal is het nummer niet slecht, het is ook best mooi, maar het mist iets. Het mist wat ‘spice’.

Got to Choose” is een van de betere tracks. Dit kan ook liggen aan de wat meer uptempo aard van het lied, dat origineel van KISS is. Alleen voelen de “Ooh, got to choose!” nét even wat te hoog aan in contrast met het origineel en is een beetje jammer. Wederom krijgen we nog een track met enkel gitaargeluid en Taylors stem. De pure kracht die hij op sommige momenten er even uitperst is eindelijk iets wat we echt verwachten van dé Corey Taylor. Misschien hebben we dat hier en daar een beetje gemist op de plaat. “On the Dark Side” is heerlijk energiek. Het is precies de perfecte track die je hoopt te horen. Het maakt een hoop goed van “CMFB…Sides“.

We kunnen vaststellen dat iedere track goed is, maar je mist hier en daar de pit. Komt het omdat het enkel covers zijn, of is er nét niet genoeg eigen saus overheen gedrapeerd? Daar valt over te twisten. Hopelijk komt er snel origineel materiaal aan van Taylor.

Releasedate: 25 februari 2022
Label: Roadrunner Records, Inc.