The Hu blijft bij zijn roots op “Rumble of Thunder”

De Mongoolse band The Hu wordt stukje bij beetje bekender. De muziek die de band maakt is origineel, maar bovenal traditioneel. Voor vele is het een kijkje in de Mongoolse cultuur. De folkmetal die de band produceert, is ongekend en nu is het tijd voor het nieuwe schijfje: “Rhumble of Thunder“.

De plaat trapt af met “This Is Mongol“. Een stevige gitaarriff begeleid met gehum zorgt voor de introductie. Het voelt alsof de traditionele klanken samenkomen met heerlijke rock. Verspreid over de track komen er een hoge klanken van de snaarinstrumenten naar voren waardoor het een beetje speels aanvoelt. Ook wordt het tempo hier en daar omhoog gegooid waardoor er een soort jachtgevoel omhoog komt. Heerlijk. Het strijkwerk is ook om door een ringetje te halen. “Triangle” brengt juist heerlijke drums naar voren met een wat licht gitaarwerk. De stem wordt gerold gecombineerd met de prachtige keelzang. Het voelt als een wat meer ‘zomers’ nummer, omdat het in zijn algemeenheid wat lichter aanhoort.

Een zwaardere bas en steviger geluid is te horen op “Upright Destined Mongol“. Er zit veel kracht onder de track. De prachtige solo van strijkwerk brengt dit nummer nog verder naar voren. Door het veer-achtige geluid van het strijkinstrument gecombineerd met de zware basklanken, is het een prachtige samenwerking. Deze diepe en zwaardere muziek wordt ook gebruikt op “Black Thunder“. Hier krijgt de keelzang met name zijn podium. Snaarinstrumenten maken deze track ontzettend groots. Het komt als een golf over je heen en je wordt opgetrokken in de zee van muziek. De snaren worden op het laatst hemels bestreken en een prachtige solo wordt eruit gepingeld. Een ontzettend epische afsluiter voor een song.

Feestelijke klanken zijn zeker ook te horen op “Rhumble of Thunder“. The Hu brengt vrolijke muziek op “Bii Biyelgee“. Je ziet iedereen al heerlijk dansen. Met rollende tongen en traditionele geluiden brengt de band de cultuur prachtig naar voren. Ook krijgen we op deze track een bewonderingswaardig fluit en mondharpspel te horen. The Hu geeft op dit album alles. Wat heerlijk voor de oren. Nota bene is er naast de normale versie van vier minuten ook nog een verlengde versie van negen die de plaat afsluit. Hiervoor is er echter ook nog een hele toffe track: “TATAR Warrior“. De zang voelt als een combinatie van keelzang en grunts. Het geluid heeft iets donkers, de gitaren zijn repetitief, alsof we marcheren in een strijd. Deze track zorgt voor een fantastische afsluiting: sterk en strijdlustig.

The Hu heeft de potentie om nog zoveel bekender te worden. Ook niet onbelangrijk: het representeert de Mongoolse cultuur ook prachtig. Voor een ieder die iets nieuws wilt ontdekken: dit is de band voor jou. Pak je kans en check “Rhumble of Thunder“.

Releasedatum: 2 september 2022
Label: Better Noise Music