Stick To Your Guns verbaast vriend en vijand met “Spectre”

Het heeft een half decennium geduurd maar het wachten zit erop: Stick To Your Guns heeft een nieuw album gelanceerd. De Amerikanen trekken al jaren volle zalen door het mengen van ouderwetse hardcore met catchy en betekenisvolle refreinen. Maar hoe zal “Spectre” klinken na al die jaren radiostilte?

Het schijfje begint met “Weapon” en zoals je van de heren verwacht: opzwepende refreinen, harde drumritmes en heel wat “whoa-oh’s”. Op de een of andere manier klinken de grunts wat dieper dan wat je van de band gewend bent, waardoor het interessant wordt om naar te luisteren. Dat wordt het zeker: een breakdown komt er aan. Net daarvoor wordt er “I have what you lack, mercy and venom. No going back” geschreeuwd. Het enige wat je dan wilt doen is er op los moshen. Het nummer wordt gevolgd door de vernietigende krachtpatser “Who Dares”. Ook hier zijn zowel de grunts als cleans allemaal wat rauwer: verrassend. De breakdown liegt er ook niet om: Stick To Your Guns is terug en klaar om elk podium te vernietigen. Maar dan komt “Hush”. Het eerste gedeelte is wat vertraagd en heeft een minder meeschreeuw-gehalte heeft. Het laat je even twijfelen, maar de tweede helft is zwaar en de drums zijn flink hoorbaar.

Hét anthem van het album is “A World to Win”. Het is een typische Stick To Your Guns-track, maar dan in een volwassener jasje. Je kunt even op adem komen met “Open Up My Head”, wat nogal langzaam is. Het is prima, maar het is veel melodieuzer en er is onverwachts gebruik gemaakt van synths. Hierdoor valt het nummer wat uit de toon in vergelijking tot de rest van het album. Gelukkig maakt “Liberate” alles weer goed, want ook dit is een prima beuknummertje. Al wordt er in het refrein een soort van echo gegooid over de teksten, iets wat niet perse had gehoeven.

Voordat je het weet ben je alweer op de tweede helft van “Spectre”. “The Shine” is zeer explosief met een heerlijke catchy bridge en op “Instruments of the End” laat Stick to Your Guns zich echt van hun goede kant zien. Een bak progressieve hardcore wordt over je heen gedonderd met schreeuwende teksten als “Society is hell”. Dezelfde agressie wordt meegenomen op “More of Us Than Them” en je kan niet anders dan headbangen. “Spectre” sluit af met een akoestische ballade: “No Way To Live”. Frontman Jesse Barnett spreekt zich uit over wat het betekent om liefde te koesteren voor iemand met radicaal verschillende politieke opvattingen. Prima nummer om tijdens een concert bier te halen.

Hoewel Stick to Your Guns de afgelopen jaren vooral bezig was met hun podcast en niet zozeer muziek, waren de verwachtingen van dit album niet zo mega hoog. Echter komt “Spectre” als een bulldozer binnen. Het bevat heel wat hardere en technisch goede nummers die echt het niveau van de band omhoog tillen.

Releasedatum: 29 juli 2022
Label: End Hits Records
& Pure Noise