Stilzitten is onmogelijk bij “Freak Dreams” van Slope

Met “Freak Dreams” presenteert de Duitse hardcoreband Slope hun tweede album. De eerste single kwam al uit in juni 2023, dus we wachten ondertussen al maanden op deze plaat. De vraag is natuurlijk: is “Freak Dreams” het wachten waard?

Om maar met de deur in huis te vallen: het antwoord op bovenstaande vraag is een dikke vette ‘ja’. Wie ze op Jera on Air 2023 heeft gezien weet wat voor een ongelofelijke bron van energie Slope live is. Gelukkig vertaalt deze kwaliteit zich goed naar opgenomen materiaal. De band beukt van begin tot eind vol overtuiging door op “Freak Dreams”, die “Street Heat” uit 2021 opvolgt. In slechts drie jaar heeft Slope hun unieke sound fijngeslepen en klinken ze alleen maar beter op hun nieuwe album.

Zoals eerder genoemd kwam de eerste single – de titeltrack – al zeven maanden geleden al uit. Sindsdien heeft Slope nóg drie singles plus een interlude uitgebracht, die samen bijna de helft van het album vullen. De singles “It’s tickin‘ ”, “True Blue”, en “WHY SAD” lieten allemaal verschillende kanten van Slope zien en waren een heerlijk voorproefje. Vooral “It’s tickin’ ” is een geweldige beuker. Als je bij het luisteren van dit nummer stil kunt zitten, is dat een flinke prestatie. Na zo veel singles bestond de angst dat we de beste nummers ondertussen al gehoord hadden. Gelukkig is niets minder waar. Vrijwel alle nummers zijn hun plek op het album meer dan waard. Sterker nog, de nummers die niet als single uitgebracht zijn, voelen als de échte hoogtepunten van “Freak Dreams”!

Dit begint al direct met het eerste nummer, “Talk Big”. Met een surfrock-achtige riff opent het album. De muziek van Slope is vaak zowel energiek als ongelofelijk relaxed, een bijzondere combinatie. Wanneer de twee zangers hun rap en zang loslaten op de strakke en aangename instrumenten, gaat de band van Beach Boys naar Beastie Boys.

Wat Slope zo laat opvallen binnen het huidige hardcore landschap is het pure plezier wat van hun muziek afspat. De zangers zorgen samen voor een erg fijne dynamiek, terwijl de band niet bang is om af en toe de beukende hardcore-riffs af te wisselen voor een rustiger moment. Erg attent, zo kun je gerust uitpuffen om na een paar seconden weer de moshpit in te duiken. En moshen zul je: het tempo wisselt en stuitert, van two-step stukjes naar beatdown-gekte, maar het verveelt nooit. Hoewel Slope natuurlijk leent van klassiekers binnen en buiten hun genre, klinkt het toch allemaal fris en origineel.

Ongeveer halverwege begint een volledig instrumentaal nummer getiteld “It’s always you”. Hier horen we erg weinig – op de achtergrond worden een aantal instrumenten gestemd. Hoewel een korte adempauze goed werkt in de dynamiek van het album, is het verbazingwekkend waarom dit nummer op “Freak Dreams” staat. In eerste instantie klinkt het alsof er misschien iets verkeerd is gegaan tijdens de opnames van het album. Dit is natuurlijk niet het geval, maar toch zorgt “It’s always you” voor een zeer aparte pauze in de plaat. Hiermee verschijnt er toch een klein vlekje op een anderzijds ijzersterk album.

De afsluiter “Out of the Blue into the Black” is fantastisch. Deze track is misschien wel de heftigste die Slope uitgebracht heeft. Na een stevige intro gaat het nummer naadloos over in een heerlijk sappige riff. Hierna bouwt het nummer steeds sneller op naar een climax, die de boel volledig afbreekt. In plaats van het album af te sluiten met een rustig nummer, zoals vaak gebeurt, kiest Slope ervoor om met een gigantische explosie een eind te breien aan “Freak Dreams”.

Al met al is “Freak Dreams” van Slope een bijzonder indrukwekkend album met veel replaywaarde. Zonder kwaliteit of tempo te verliezen stuitert de band van de ene knaller naar de andere. Deze plaat biedt zowel oude als nieuwe fans van hardcore en skatepunk genoeg om van te houden. De uitblinkers bevinden zich met “Talk Big” en “Out of the Blue into the Black” aan het begin en het eind, maar ook de rest is om van te smullen. “Freak Dreams” is een parel zoals ze niet vaak langskomen.

Releasedatum: 2 februari 2024
Label: Century Media Records