Simple Plan keert op “Harder Than It Looks” terug naar 2004

Simple Plan

Harder Than It Looks” is het zesde studioalbum van Simple Plan. Het is de eerste plaat van de band sinds ze niet meer bij een label zitten. Heeft deze vrijheid invloed op hoe de Candese poprockers klinken?

“Wake Me Up (When This Nightmare’s Over)” is het eerste nummer op de plaat. Je weet gelijk dat het album een heerlijk lente- en zomergevoel gaat hebben. Het is niets speciaals, gewoon hele goede poppunk! De refreinen zijn lekker meezingbaar en de muziek klinkt licht en zonnig. Simple Plan gaf vooraf al aan dat op “Harder Than It Looks” de roots van de band worden gevierd. Dat is ook goed te horen op “Ruin My Life”, waarop ook Deryck Whibley, de zanger van Sum 41, te horen is. Na de bridge wordt het tempo in de refreinen nog even opgeschroeft , waardoor er net wat meer intensiteit in komt.

The Antidote”  is een van de singles. Op dit nummer is goed te horen hoe het traditionele Simple Plan-geluid in een moderne jas is gestoken met een enorm aanstekelijke refrein en een leuke gitaarriff. De energie blijft lekker hoog op “Million Pictures Of You”. Dit komt mede door de snelle hi-hat partij die drummer Chuck Comeau speelt tijdens het refrein. Een leuke drumintro start “Congratulations”, waarop de poppunk weer heel goed te horen is. Het doet je echt enorm denken aan de hoogtijddagen van het genre rond 2000. “Iconic” gaat dan weer wat meer op de stadiumrock toer, met onder andere blaasinstrumenten in de refreinen. Dat is wel lekker wegluisteren maar over het algemeen niet zo heel interessant.

Best Day Of My Life” is een snel en ontzettend leuk punknummertje. Vooral de gitaarriff, die de basis vormt voor het lied, is heel herkenbaar. Het lied begint met een gitaar die wordt ingeplugd en dat is natuurlijk inmiddels wel zo vaak gedaan dat het een beetje afgezaagd is geworden. Dat is sowieso wel een beetje het probleem bij “Harder Than It Looks”. Het is niet heel origineel. Dat is poppunk natuurlijk vaak niet meer na al die jaren. Ook is er op de uitvoering van Simple Plan weinig aan te merken. Maar er mist wel iets dat het écht een goed album maakt, iets dat de aandacht vasthoudt.

De plaat wordt afgesloten met “Two”. Het lied gaat over families die vanwege een scheiding in tweeën zijn gespleten, geschreven vanuit het perspectief van de kinderen. Het begint met piano en bouwt langzaam op naar een mooi en emotioneel refrein. Goed einde!

Harder Than It Looks” van Simple Plan doet niet veel fout en is best een leuk album om te luisteren op de achtergrond. Saai is het ook niet maar het is ook geen schijfje dat je heel veel energie geeft. Het is echter wel een leuke opwarmer voor de aankomende zomer!

Release datum: 6 mei 2022
Label: Eigen Beheer