Simple Plan haalt alles uit de kast in 013

Op maandag 5 februari 2024 staat de iconische poppunkband Simple Plan weer op het podium in 013. De Tilburgse poptempel is volledig uitverkocht en met drie supportacts begint de avond al vroeg. Sluit Simple Plan deze avond succesvol af?

Het tijdschema is strak, want nog voor AIR YEL eigenlijk zou beginnen is de zangeres al op het podium te vinden. De eerste paar nummers worden volledig akoestisch gespeeld, waaronder stukjes van “Still Into You” van Paramore en “Yellow” van Coldplay. Ergens geeft het oldschool Avril Lavigne-vibes, tot de zangeres de gitaar verruilt voor een opnameband met doordrenkte elektronische tunes. De covers hadden het waarschijnlijk beter gedaan als ze volledig gespeeld werden en meer verdeeld waren over de set. Bij “PLEASE” gaan bij de eerste paar rijen de armpjes in de lucht, maar daar blijft het ook bij. De zaal is gevuld met poppunkfans die een avond keihard willen poppunken, maar die basis wordt bij deze act compleet gemist.

Om stipt 19.00 uur start de set van Mayday Parade. Zanger Derek Sanders komt op zijn blote voeten alleen het podium opgelopen terwijl hij “Oh Well, Oh Well” inzet. Toffe keuze om zo klein te beginnen. Zodra de rest van de band zich bij Sanders voegt, knalt het los! Ondertussen is de 013 goed gevuld en de energie zit erin bij het publiek. Voor “Piece of Your Heart” wordt door Sanders het publiek gevraagd om mee te zingen met “wohoo’s“. Dit wordt volovertuiging gedaan. Andere nummers met dit makkelijke meezingriedeltje worden met open armen ontvangen. Ook de enkele snare- en basdrumbeats zijn triggers voor het publiek om mee te klappen. In de set van Mayday Parade is er ook ruimte voor de bandleden individueel: het nummer “Black Cat” krijgt aan het einde een gitaarsolo/outro en er is ook een moment voor enkel de drums. Sowieso mag gezegd worden dat drummer Jake Bundrick vandaag erg strak is in zijn spel. Dit is hoe je een poppunkavond begint!

Terwijl de track “We Are the Champions” van Queen door de speakers klinkt, komt State Champs het podium op. Gelijk vanaf minuut één gaat de band op volle energie! De zaal is bij het eerste nummer, “Just Sound” ook meteen al actief met klappen en de armen gaan ver de lucht in. Op de bühne is vooral bassist Ryan Scott Graham opvallend, die samen met zanger Derek DiScanio erg bewegelijk is. De meest energieke dans- en karatemoves worden eruit gegooid. Halverwege de set, tijdens “Outta My Head“, schreeuwt DiScanio: “OPEN THE PIT!“. De massa in het midden gaat uit elkaar als een school vissen voor een olievlek. Bij vervolgnummer “All You Are Is History” zien we ook de eerste crowdsurfers van de avond. State Champs sluit hun set in 013 vanavond af met “Everybody But You“. Een duidelijke fanfavoriet want “‘Cause I’m having a party, Inviting everybody but you” wordt luidkeels meegeschreeuwd, de handen gaan in de lucht, de pit is terug en hier en daar duikt nog een crowdsurfer op. De spieren en keeltjes zijn opgewarmd voor Simple Plan. Dat is een ding dat zeker is!

Klokslag 21.00 uur start de Star Wars themesong, waarmee de heren van Simple Plan het podium betreden. Direct wordt door elk bandlid het publiek opgehyped om te schreeuwen en klappen: we gaan er vol energie tegenaan vanavond! De set wordt vervolgens opengeknalt met klassieker “I’d Do Anything“. En ja er wordt flink uitgepakt, want de eerste confettikanon wordt al gelost.

Energieke nummers als “Jump” en “Shut Up!” vervolgen de set. Als we aankomen bij “Your Love Is a Lie“, wordt vooral de “lie, lie, lie” luidkeels meegezongen. Ondertussen heeft het publiek ook drummer Chuck Comeau al op zijn drumkruk zien staan en heeft gitarist Jeff Stinco er een lekkere solo uitgepompt. Het publiek laat ook niets aan de verwachting over. Bij onder andere “Addicted“, laat de band het stilvallen, frontman Pierre Bouvier houdt de microfoon naar het publiek en “Until the end of time” galmt door de Tilburgse zaal.

Naast het feit dat de leden van Simple Plan in topvorm zijn vanavond, is er deze tour ook veel aandacht besteed aan het visuele aspect van de show. Niet enkel wordt er prachtig met licht gespeeld, zoals bij “Astronaut” waarbij Bouvier prachtig is uitgelicht zodat de zaal met een capaciteit van 3.000 man verkleint wordt, maar ook met beeld en attributen. Confettikanonnen, grote strandballen tijdens “Summer Paradise“, een roadie in een Scooby Doo-pak tijdens “What’s New Scooby Doo?” en bijpassende visuals op de schermen aan de achterzijde. Opvallend zijn de tour- en fanfoto’s tijdens “Million Pictures of You“, de wolken en onweer bij “Wake Me Up (When This Nightmare’s Over)“, en de klokken en vliegtuigtijden bij “Jet Lag” .

Leuk is dat Simple Plan hun supportacts nog een keer de spotlight geeft. Zo zingt AIR YEL mee tijdens “Jet Lag” en Sanders en DiScanio tijdens “Where I Belong“. Nu we tegen het einde van de set gaan, komt er nog een mashup voor van “All Star“, “Sk8er Boi” en “Mr. Brightside“. Ook die covers worden door het publiek luidkeels meegezongen.

Simple Plan heeft vandaag een uitgebreide toegift met maar liefst vijf nummers. Hierin worden ook “Crazy“, “Perfect World“, “Save You” en “This Song Saved My Life” tot één track gemaakt. Bij, misschien wel de meest iconische Simple Plan song, “I’m Just a Kid“, veranderd er van alles. Bouvier neemt plaats achter de drumkit en laat zien dat ook hij een flink botje kan rammen. Terwijl Comeau crowdsurfend door de zaal gaat. Het laatste refrein wordt gezongen door State Champs‘ bassist Ryan Scott Graham. Wat een chaos, maar wat lekker. Het einde van de set komt met “Untitled” en “Perfect“.

Als we dan toch een minpuntje moeten noemen van de show, is het de trackkeuze voor de afsluiter. Het rustige nummer zorgt een beetje voor een inkakmoment, waardoor je als concertbezoeker het concert minder hyped verlaat. Deze tracks hadden beter gepast op tweederde van de set om even bij te komen om er vervolgens met een knaller uit te gaan.

Hoe dan ook, Simple Plan maakt een feestje in de Tilburgse 013 en dat is het belangrijkste! Van klassiekers als “I’d Do Anything” tot de nieuwe track “Iconic“; alles kwam voorbij. Wij tellen alvast af naar de set op Jera On Air 2024. En dan maar hopen op een nieuwe headlineshow met misschien een nieuwe plaat?