Silverstein varieert goed op “Misery Made Me”

De post-hardcoreband Silverstein komt op 6 mei met hun tiende album. Ook na zoveel schijfjes kijken fans nog steeds uit naar nieuw materiaal. Weten de mannen het nog interessant te houden op “Misery Made Me”?

Silverstein verspilt geen seconde en opent met een zware riff in “Our Song”. Het headbangen kan meteen beginnen. De stem van zanger Shane Told is krachtig en geeft het nummer nog meer pit. “Our Song” wil je eigenlijk de eerste keer dat je luistert al meezingen. Het energieniveau blijft hoog op de tweede track: “Die Alone”. Er zitten veel meer screams in dit nummer, wat goed past bij de brute riffs. Ook de feature van Comeback Kids Andrew Neufeld is een gave toevoeging.

De single “Ultraviolet” is iets lichter. Het heeft een melodisch refrein en minder gitaren in de coupletten. Toch heeft ook deze track een breakdown die er lekker ingaat. Niet bijzonder zwaar, maar het is een gave riff. “Cold Blood” doet het nog rustiger aan. Het heeft ook een feature van popzanger Trevor Daniel. Het is duidelijk dat metal niet zijn gebruikelijke genre is: de manier waarop Daniel zingt past niet goed in het lied. Hij mompelt een beetje, zoals tegenwoordig hot is in de popmuziek. Told daarentegen zingt duidelijk en met overtuiging, wat toch wel fijner is om naar te luisteren.

Elk nummer heeft wel iets wat het memorabel maakt. “It’s Over” heeft een pakkend melodietje in het refrein. “The Altar” heeft stukken die heerlijk chaotisch en rauw zijn, en dat contrasteert interessant met het synth-gedreven “Mary”. Het is een kunst om elke track zo’n uniek kenmerk te geven, maar Silverstein heeft het helemaal onder de knie. “Bankrupt” springt er extra tussenuit. Het begint met elektronische geluiden en een stem die meerdere keren “bankrupt” zegt. Dan barst het los met een flinke scream, zware gitaren en bijpassende drums. Niet ingewikkeld, maar wel effectief. In de coupletten komt vooral de opbouwende woede naar voren. De refreinen zijn juist melancholisch. De woede culmineert pas in de brug met een ontzettend energieke breakdown.

Het is jammer dat het schijfje eindigt met “Misery”, een rustige ballade. Zoiets kan natuurlijk goed uitpakken, maar dan moet je wel de emotie erin voelen. Dat is hier niet het geval – het is gewoon een nummer zoals velen en valt niet bijzonder op. Maar al met al heeft Silverstein weer een lekker album geleverd. “Misery Made Me” is het luisteren zeker waard. Er is genoeg afwisseling en het verveelt niet.

Releasedatum: 6 mei 2022
Label: UNFD