PUP is lekker ongepolijst op “THE UNRAVELING OF PUPTHEBAND”

Pup 2021

De Canadese punkband PUP brengt met “THE UNRAVELING OF PUPTHEBAND” hun vierde studioalbum uit. De vuige punkrock met sterke melodieën en leuke leadgitaren heeft in het verleden fans én critici al overtuigd. Gaat de band verder op dezelfde toon of wijst de albumtitel op een verandering?

De rode draad van “THE UNRAVELING OF PUPTHEBAND” zijn de “Four Chords” skits die gedurende het album plaatsvinden. PUP schetst daarmee een beeld van de band als bedrijf en democratie, op een geheel eigen cynische en sarcastische manier. “We only need four chords to make something nobody wanted!” klinkt het op de albumopener. Even verder op de plaat wordt de raad van bestuur ongeduldig, want zanger Stefan Babcock wil niets weten van gesleutel aan de vocalen. De skits zetten de omringende tracks in het juiste licht: PUP is gewoon een “shitty punkband”, maar zowel de band als de luisteraar weet dat het eigenlijk gewoon heel goed klinkt.

Dat bewijst de band namelijk gelijk met de eerste echte track: “Totally Fine”. Gelijk is te horen dat de productie ongepolijst is, maar waar je tevens alle instrumenten uit de mix kunt plukken. De gitaarriff die het nummer opent is heerlijk schurend. Dan komt zanger Babcock erin met zijn nasale en sarcastische stem. Het past allemaal zo goed bij elkaar! PUP is echt een band met een eigen stijl, waar alle leden aan bijdragen. De ritmesectie heeft altijd leuke partijen, die vaak ook niet voor de hand liggen. De leadgitaar is melodieus en vaak ook luchtgitaarwaardig. De vocalen kun je uit duizenden herkennen.

Robot Writes A Love Song” is geschreven in een kwartiertje. De achtergrond vocalen zijn opgenomen op de achterbank van een auto met een laptop en microfoon. Het is een nummer waar de band maar dingen aan bleef toevoegen. Dat pakt goed uit. Het eerste couplet begint met alleen gitaren en vocalen en vervolgens een drummachine in plaats van live drums. Op “THE UNRAVELING OF PUPTHEBAND” experimenteert PUP hier en daar met nieuwe elementen. Nu zijn drummachines in punkliedjes inmiddels niet heel nieuw meer, maar de band doet het vanzelfsprekend op de eigen manier.

“De plaat klinkt als een stinkende, zwetende kelder met een band die veel te goed is voor de locatie.”

De plaat klinkt als een stinkende, zwetende kelder met een band die veel te goed is voor de locatie. Dat is postief bedoeld! Dat komt mede doordat de verschillende vocalenlagen vaak redelijk los van elkaar te horen zijn, wat het gevoel geeft dat er een publiek meezingt. Tegelijkertijd is het wel zo dat op sommige momenten de leadgitaar de vocalen wat overstemt. Vooral halverwege “Relentless” valt dat op. Wat ook bijdraagt aan de esthetiek van het album is de super chaotische wijze waarop de gitaarsolo van “Waiting” begint en hoe het op “Cutting Off The Corners” klinkt alsof er een kabelbreuk is. Klinkt stom, maar het past goed in dit plaatje.

Waiting” begint met een heerlijke gitaarriff. Het tweede couplet van het lied is misschien wel het meest vermakelijke stuk van het album. Palm-muted akkoorden en sarcastische commentaar over hoe duur psychologische hulp wel niet is. Dat is wel een goede samenvatting van hoe PUP klinkt. Op “Grim Reaping” kiest de band voor een droge bastoon die het hele nummer lang goed hoorbaar is. Ook wordt er wat verder geëxperimenteerd, dit keer met blaasinstrumenten. Die toevoeging klinkt alsof de band al jaren gebruik maakt van blaaspartijen. Dat is best knap voor een instrument dat ze normaal niet gebruiken.

Het album sluit af met “PUPTHEBAND Inc. Is Filing For Bankruptcy”. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een cynische blik op het leven als punkband. De duellerende gitaarriffs in de intro grijpen gelijk je aandacht. Maar het hoogtepunt zijn de teksen en de manier waarop deze worden gebracht. “So you’re selling insurance, that’s so inspiring! Give me two more years, let me know if they’re hiring!”, klinkt het in het tweede couplet. En als afsluiter van het album bedankt de band nog even de luisteraars en de sponsoren.

THE UNRAVELING OF PUPTHEBAND” van PUP is een leuk half uur. Het enige wat de plaat een beetje mist is die éne track die er echt enorm in knalt, zoals “Reservoir,” “DVP”, en “Full Blown Meltdown” dat op eerdere platen deden. Maar de band doet voor de rest weinig fout en elke liedje heeft wel iets dat het wat extra’s geeft. Naast de singles is vooral “PUPTHEBAND Inc. Is Filing For Bankruptcy” het checken waard.

Releasedate: 1 april 2022
Label: Rise Records