From Ashes to New is goed bezig op “Blackout”

De nu-metalband From Ashes to New timmert flink aan de weg. Het eerste album van de band kwam in 2016 uit, en nu komt de band al met hun vierde plaat. Het nieuwe schijfje heet “Blackout” en komt 28 juli uit. Hoe klinkt de nieuwe From Ashes to New?

Gedempte gitaarakkoorden luiden het begin van “Heartache” in. Er hangt een duistere sfeer en die wordt versterkt wanneer Matt Brandyberry’s rap begint. Hij gebruikt ook het keyboard om bij te dragen aan een lekkere opbouw naar een rockend refrein dat optimistischer klinkt dan de coupletten. “Nightmare” heeft een consistenter rockgeluid, maar de rap die zo kenmerkend is voor From Ashes to New blijft een centrale rol innemen. De breakdown in de brug grijpt je aandacht echter ook. Wat heerlijk!

Voor fans van het iets melodieuzere werk, is de single “Hate Me Too” een luistertip. Het is geen baanbrekend lied, maar het is origineel genoeg om interessant te blijven. Dat geldt voor veel nummers op dit album wel. De meeste tracks springen er niet echt uit, maar het klinkt wel gewoon lekker. From Ashes to New kan Linkin Park natuurlijk niet toppen, maar kan wel in zijn voetsporen treden. Daarnaast zijn de breakdowns uitstekend. Dat horen we bijvoorbeeld in “Hope You’re Happy” en “Dead to Me”. Je kan echt niet stil blijven zitten!

Monster In Me” is een track die opvalt. De onheilspellende gitaarriff waar het mee opent pakt je direct. De coupletten zijn daarentegen energieke hiphop, en de teksten worden met zo’n passie gebracht dat het doet denken aan artiesten als NF. Het voorrefrein is juist weer verdacht rustig. Maar die rust zorgt er juist voor dat het extra hard aankomt wanneer het refrein losbarst. Echt een hoogtepunt van het album!

In “Until We Break” krijgen we Matty Mullins van Memphis May Fire te horen. Eerder hoorden we al dat de breakdowns van From Ashes to New echt lekker zijn, en Mullins doet daar nog een schepje bovenop. Wauw!

Het laatste nummer van het schijfje is “Broken By Design”. Het is energiek en heeft een lekker hoog tempo. Het is niet super bijzonder, maar de riffs en melodieën zijn voldoende anders dan de rest van het album om verfrissend te zijn. Het is een prima manier om het album af te sluiten.

From Ashes to New is simpelweg prima bezig op “Blackout”. Het zijn geen nummers die je omver blazen, maar het is wel gewoon goed. Er zijn geen grote missers op het album, en elk nummer heeft wel iets interessants. Als je van nu-metal houdt, moet je dit album zeker even luisteren.

Releasedatum: 28 juli 2023
Label: Better Noise Music