Fit For a King laat gevoelige kant zien op “The Hell We Create”

Ryan Kirby, de frontman van Fit For a King, heeft een bewogen tijd achter de rug. Hij adopteerde twee kinderen die door hun biologische ouders waren mishandeld, hij verloor zijn baan en zijn vrouw stierf bijna. Al die ervaringen inspireerden het nieuwe album “The Hell We Create”. Dat belooft wat!

Het schijfje opent met de titeltrack, en het klinkt groots. De band neemt de tijd met de opbouw en weet zo echt een onheilspellende sfeer te creëren. De ritmische screams in het tweede couplet hebben haast iets weg van rap, wat een nieuwe stap is voor Fit For a King. In de outro zit er nog een flinke breakdown. De track heeft geen enkele pauze. Heerlijk! Het album gaat direct door met “End (The Other Side)”, wat al net zo’n banger is. Wat ook opvalt is de passie en emotie die in het nummer zit. De track beschrijft de nacht dat Kirby’s vrouw naar de eerste hulp moest en een riskante operatie moest ondergaan, waarbij er een kans was dat ze zou overlijden. Die pijn en angst hoor je terug in Kirby’s stem. Dat maakt het lied extra indrukwekkend.

Voor fans van het iets lichtere werk is er “Falling Through the Sky”. Kirby zingt hier vooral clean, en de coupletten hebben geen distortion op de gitaren. Maar het is geen Fit For a King-nummer zonder een breakdown, dus ook dat zit er in. “Sink Below” gaat weer terug naar het zware werk. Wat op begint te vallen is de leadgitaar die in elk nummer, in elk refrein te horen is. Dit album is een stuk melodischer dan zijn voorgangers. Voor Fit For a King is dat nieuw, maar er zijn natuurlijk al genoeg bands die het doen. Het klinkt wel lekker, maar echt vernieuwend is het nou ook weer niet.

Een hoogtepunt van het schijfje is “Reaper”. Pure agressie, het hele nummer lang. Je kunt niet stil blijven zitten! En de breakdown aan het einde maakt het he-le-maal af. Wat ontzettend bruut! Na zo’n intense breakdown is het maar goed dat de volgende track, “Times Like This”, wat melodischer is. Maar ook hier blijft het energieniveau hoog, vooral in de coupletten die snel en hard zijn. Er zit ook nog een lekkere gitaarsolo in de song. Dat horen we haast nooit bij deze band, dus het is een welkome afwisseling. In de breakdown is Jonathan Vigil van The Ghost Inside nog even te horen. Het is geen bijzondere toevoeging, want de screams van Kirby en Vigil zijn niet zo verschillend van elkaar. Toch is het voor de fijnproever misschien een interessante verandering.

In “Eyes Roll Back” wordt geen tijd verspild en begint met een breakdown. Het is een lekker nummer, hoewel het niet zo origineel is. Toch is er iets dat wel benoemd móét worden: de call-out voor de breakdown. De zin “Hell is empty, the devil is here” – een verwijzing naar een stuk van Shakespeare – blijft in je hoofd rondspoken, zeker met zo’n brute scream daarna.

Fracture” en “Reaching Out” zijn weer iets rustigere liedjes, hoewel het nog altijd metalcore blijft. Het valt weer op hoe gevoelig Kirby’s stem klinkt – in dit nummer, maar ook op het hele album. Albumafsluiter “What You Left Behind” heeft wat symfonische invloeden die doen denken aan Lorna Shore – maar dit lied is niet zo bruut als die band. Het is opvallend dat de drie laatste tracks allemaal softer zijn dan de rest van het album, maar het stoort gelukkig niet. Er zijn immers nog wel screams en breakdowns, dus je zal niet per ongeluk indutten. Zeker de breakdown aan het eind van het laatste lied is zwaar, zowel muzikaal als emotioneel. Een passende manier om het album af te sluiten.

Fit For a King is een metalcoreband die niet zo snel buiten de lijntjes kleurt. Dat laat hen ook weer zien op “The Hell We Create”. Nee, voor vernieuwing moet je niet bij Fit For a King zijn. Maar als je op zoek bent naar stevige metalcore met flink wat emotie erachter, is dit schijfje precies wat je nodig hebt.

Releasedatum: 28 oktober 2022
Label: Solid State Records