Dropkick Murphys’ “Okemah Rising” is kort maar krachtig

Heb je een biertje in de hand? En een lekkere outfit aan? Het is weer eens tijd om te feesten met Dropkick Murphys. Zoals velen al zullen weten zit je vaak niet stil bij deze groep, maar toch lijkt deze plaat wat aan de korte kant. “Okemah Rising” tikt nog geen eens de dertig minuten aan. Maar wat kunnen we dan wél horen?

Het album trapt vrij rustig en traditioneel af. “My Eyes Are Gonna Shine” is qua tekst een vrij simpele track. Het heeft een geluid dat past bij Dropkick Murphys: lekker gitaar- en strijkwerk vormen een warm welkom. Het tempo komt pas hierna op “Gotta Get to Peekskill“. Het is een samenwerking met Violet Femmes. De band Violet Femmes heeft geen ‘femmes’ in de groep: de hele track is gezongen door heerlijk diepe mannenstemmen en vormt een toffe kroegensfeer. Je merkt niet ontzettend veel van de collaboratie, want de stijl is honderd procent die van de Murphys.

Een nummertje dat wel goed blijft hangen is “Watchin the World Go By“. Het voelt als een comfortabele warme deken: het is vrolijk met een top tempo. Zet deze track op als je een roadtrip maakt: je tripje zal ongetwijfeld nog leuker worden. Een nummer dat niet zo ‘vrolijk’ en ‘comfortabel’ klinkt is “Hear the Curfew Blowin“. Sirenes openen de song en het geïsoleerde gitaarwerk samen met de mondharmonica creeëren een wat enge sfeer. Het voelt als een gevangenis. Dit past natuurlijk wel bij de teksten over een curfew. “When I Was A Little Boy” is een van de meest meeslepende geschreven stukken van “Okemah Rising“. De harmonica, de snaren van de gitaar die zacht worden gepingeld en de fluit. Je gaat mee deinen en geniet van het prachtige gezang. Je neemt even een rustmomentje op de plaat en geniet.

De plaat sluit af met een bekende: “I’m Shipping Up To Buston“, maar dan is het ‘Tulsa’s Version’. Tulsa is een plek in Oklahoma. Zoals het schijfje het al weggeeft: Oklahoma is zeker wel de inspiratie van dit album. Het is wat chaotischer, wat ruwer en wat minder gestroomlijnd. Een leuke verrassing voor een ieder die niet door had dat deze klassieker het einde van de plaat is.

Okemah Rising” heeft het allemaal. Van rustig tot snel, van teder tot ruw. Dropkick Murphys heeft een mooi album samengesteld, maar toch kan je het aan de korte kant vinden. Een half uurtje is vrij snel weggeluisterd toch?

Releasedatum: 12 mei 2023
Label: Dummy Luck Music