“CMFT2” is het geluid dat we nodig hebben van Corey Taylor

Corey Taylor is toch wel een machtig grote naam binnen de metalscene. Of het nu met Slipknot, Stone Sour of solo is, de muziek is altijd om door een ringetje te halen. Maar houdt hij dit niveau hoog op “CMFT2“, het vervolg op “CMFT“? De plaat belooft veel luistermateriaal, want het is ruim boven de 50 minuten aan muziek. Laten we er snel induiken.

Het openingsnummer, “The Box” is een rustige inleiding voor de rest van de plaat. Taylor klinkt wat ver weg, alsof hij van ver ons toezingt. “Post Traumatic Blues” zet een harde toon voor het album. De track trapt onheilspellend af met scherende gitaarsnaren en een zacht opbouwend drumspel. Het breekt open met een mega snel riffje. Met een lichte growl gaat Taylor verder. Deze track heeft een heerlijke agressie en kracht. We breken deze sfeer op met “Breath of Fresh Smoke“. Een lieflijk en passievol nummer, waarbij je heerlijk achterover kan gaan liggen en genieten. Het laat de dualiteit zien die Taylor heeft in zijn muziekcatalogus.

Een track die bijna als vertrouwd aanvoelt bij de eerste keer luisteren is “Beyond“. Het heeft een muzikaal conventionele opbouw. Het voelt als de ultieme klassieke rock met wat extra pit hier en daar. Ondanks dat het zo traditioneel aanvoelt, verveelt het niet. De track is niet voorspelbaar en daarom blijf je continu gecharmeerd en geïnteresseerd. “Midnight” heeft een wat donkere en rustige opbouw. Taylor zingt met cleane vocalen en de gitaar is kalm. Strijkinstrumenten accentueren deze sfeer en brengen het tot één geheel. Voordat je het echter door hebt, wordt een van de meest strakke solo’s van de plaat neergezet. Je bent compleet omver geblazen door de unieke compositie van het nummer.”CMFT2” bevat ook het pareltje “Starmate“. Het start met de geïsoleerde vocalen van de zanger, vervolgd tot een explosie van gitaar- en drumwerk. Er zit een goed tempo in en brengt een goede sfeer mee. Wat zeker is, is dat het hoofdje gaat knikken.

Na een wat rustige aanloop zorgt “Punchline” voor leven in de brouwerij. Taylor haalt wat rauwer uit en de gitaarsolo’s zijn gevarieerder en pittiger. Taylor is wat dreigender in zijn diepe stem, maar haalt ook goed uit met lange ademen. Naar het einde horen we “All I Want Is Hate“. Een tracknaam die je ook zo zou kunnen verwachten onder Slipknot. Als het nummer start, klopt dit vermoeden ook direct. Harde screams, een machtig harde riff en niet te stoppen drums. Je nekt breekt. Je wilt pitten. Je wilt losgaan. Het is een fantastisch nummer om “CMFT2” op te schudden naar het einde.

De plaat “CMFT2” bevat voor ieder wat wils. Of je nu een wat meer metaltrack wilt, of weg wilt deinen op een rustige rocktrack: Corey Taylor heeft het er allemaal ingestopt. Taylor laat hier goed zien dat zijn range ongekend is. Het is een stevige plaat met genoeg tracks om te luisteren.

Releasedatum: 15 september 2023
Label: CMFT & Co.