As It Is toont zich kwetsbaar op “I WENT TO HELL AND BACK”

Het trans-Atlantische trio van As It Is brengt met “I WENT TO HELL AND BACK” zijn vierde studioalbum uit, de eerste met deze line-up. Het album gaat over het effect van de laatste twee jaar op het mentale welzijn van zanger Patty Walters. Maar klinkt de kommer en kwel ook goed?

Alle liedjes op het album zijn ik-statements. Zo start het album met “IDGAF”, “I LIE TO ME”, “ILY HOW ARE YOU “en “IDC I CAN’T TAKE IT”. Die keuze is logisch met hoe persoonlijk de teksten op dit album zijn. De toon wordt op “IDGAF” dan ook meteen gezet: “Close my eyes and cross my fingers I don’t wake up.” Dat dat misschien wat melodramatisch is, begrijpt Walters zelf ook wel. Hij volgt dat statement namelijk met een verduidelijking: “Another bullshit line, I ask if I’m alright.”

Tekstueel staat “I WENT TO HELL AND BACK” vol van dit soort kwetsbare en realistische teksten, waarbij het afhangt van de luisteraar hoe hard ze binnenkomen. “I LIE TO ME” gaat over ’s ochtends wakker worden met het idee dat je die dag eens écht wat gaat doen, maar je dan vervolgens ’s avonds realiseren dat je weer niets hebt gedaan. Het liedje klinkt goed, en alles er aan klopt wel, maar toch mist er wat. Het voelt af en toe een beetje saai.

ILY HOW ARE YOU” en “IDC I CAN’T TAKE IT” kwam uit als een duo. De eerste gaat over iemand die steeds doet alsof alles goed gaat terwijl dat duidelijk niet zo is. Het wordt beschreven vanuit het perspectief van een bezorgde vriend. De tweede gaat over die bezorgde vriend, omdat niemand ooit aan hem vraagt hoe het gaat. Het zijn gewoon lekkere moderne poppunknummers waar je fijn naar kan luisteren. Ook “I’D RATHER DIE” heeft rake teksten. De eerste helft van “I WENT TO HELL AND BACK” staat vol met dit soort liedjes, die prima in het gehoor liggen.

Hoogtepunt van het album is “I MISS 2003″, wat eigenlijk het best omschreven kan worden als hét anthem voor het aankomende When We Were Young festival. Het is een liefdesbrief aan de populaire muziek van de mid-2000s en staat daardoor bomvol met referenties aan bands en liedjes. Muzikaal gezien is het echter niet enkel een throwbacktrack, want er zijn drummachines, 808s en andere productie-elementen te vinden. Dit past perfect in hoe As It Is op de rest van het album klinkt. Het is daarom een mooi overbruggingsnummer tussen de muziek van toen en de muziek van nu.

Dit nummer geeft wel een signaal af voor de komende tracks. “I’M SICK AND TIRED” en “I WANT TO SEE GOD” zijn beide veel meer rock georiënteerd dan het begin van “I WENT TO HELL AND BACK” was. Die laatste is verreweg het hardste liedje van het album. Het hart van het album gaat zodoende zowaar harder dan de rest, terwijl dat toch vaak juist andersom is. Een leuke verrassing!

Helaas is de tweede helft van het album niet echt noemenswaardig. Dat haalt het algemene cijfer voor “I WENT TO HELL AND BACK” wat naar beneden. Dat is jammer want de eerste acht tracks die As It Is heeft geschreven zijn gewoon prima, moderne poprocknummers met meezingbare teksten die aankomen. “I MISS 2003” moet zeker even geluisterd worden, al is het maar om te kijken hoeveel referenties je zelf kan vinden!

Releasedatum: 4 februari 2022
Label: Fearless Records