Anti-Flag is op “Lies They Tell Our Children” nog altijd relevant

De Amerikaanse punkband Anti-Flag is inmiddels al meer dan dertig jaar oud. Met “Lies They Tell Our Children” komt het dertiende studioalbum uit. De band gaat er al die tijd al met een gestrekt been in. Is de formatie nog steeds even activistisch of is er inmiddels al wat moedeloosheid te bespeuren?

Wat gelijk opvalt wanneer je de tracklijst van “Lies They Tell Our Children” ziet, zijn de vele features. Op zeven van de elf nummers is een gastmuzikant te horen. Drummer Pat Thetic geeft in een interview met NINE:32 aan dat dit bewust was. Ze wilden graag artiesten die ze respecteren erbij halen, om het eens op een andere manier te doen.

Wat in ieder geval hetzelfde is gebleven is dat Anti-Flag geen blad voor de mond neemt: “Fuck all their borders and fuck all their walls … fuck the Pittsburgh police and the president too!” Dat is wat we op introtrack “SOLD EVERYTHING” te horen krijgen, begeleid door een walsend gitaardeuntje. Het nummer klinkt verrassend vrolijk voor de boodschap. Op “MODERN META MEDICINE” klinkt het wat serieuzer en is ook zanger Jesse Leach van Killswitch Engage te horen. De gitaren klinken hier ook gelijk wat scherper.

De vele features pakken goed uit. Ze brengen naast frisse energie ook een andere kijk op de besproken onderwerpen. Zo is imperialisme het onderwerp van “IMPERIALISM”, maar gaf Ashrita Kumar van Pinkshift er een nieuwe lading aan. De vergelijking die wordt getrokken tussen het imperialistisch overheersen van andere landen en het overheersen van vrouwen door mannen zouden de leden van Anti-Flag zelf waarschijnlijk niet hebben gemaakt.

Dat die features goed uitpakken komt ook vanwege het probleem met “Lies They Tell Our Children”. Hoewel alle ingrediënten aanwezig zijn er iets mist er namelijk iets dat het écht speciaal maakt. Een van de problemen is dat de band een beetje in de herhaling valt. Je kunt maar een beperkt aantal liedjes maken over wie er allemaal schuldig zijn aan de klimaatverandering voordat dat onderwerp uitgemolken is. Het is natuurlijk niet de schuld van de band dat ze nog steeds dezelfde onderwerpen op de agenda hebben staan. De nummers zelf zitten prima in elkaar, maar zijn niet genoeg om de soundtrack van een revolutie te kunnen zijn. En dat is wel een beetje wat je van Anti-Flag wil.

Het lied dat daar het meest bij in de buurt komt is “THE FIGHT OF OUR LIVES”, waarin ook zanger Tim McIlrath van Rise Against en gitarist Brian Baker van Minor Threat en Bad Religion te horen zijn. Het tempo ligt niet heel hoog en de melodieën zijn toegankelijk. Een ander voorbeeld is “VICTORY OR DEATH (WE GAVE ‘EM HELL)”. Het nummer heeft iets heel herkenbaars, alsof het zo uit een feel-good commercial is gekomen of is gebruikt als lijflied van een groot sportevenement. Het meeklapbare en meestampbare tempo en de meezingbare vocalen onderschrijven dat gevoel nog eens.

Work & Struggle” is een goed voorbeeld van waar het misgaat. Er is niets mis met het nummer, er zit zelfs een coole baslijn in en het heeft een sterke boodschap. Het grootste minpunt is dat het refrein klinkt alsof het net iets te traag is. Maar voor de rest pakt het je gewoon niet zoals de liedjes op een album als “For Blood And Empire” dat wel deden. Dat is jammer.

Op “Lies They Tell Our Children” doet AntiFlag een poging om het vuur van het activisme weer aan te wakkeren. Helaas voor de band zijn de tracks daar niet motiverend genoeg voor. De band doet niets fout, maar er mist de energie van eerdere albums. “THE FIGHT OF OUR LIVES” en “VICTORY OR DEATH (WE GAVE ‘EM HELL)” slagen er het meest in om je te motiveren.

Label: Spinefarm Records
Releasedatum: 6 januari 2023