Memphis May Fire maakt comeback op “Make Believe”

Memphis May Fire 2022

Als je denkt aan metalcore uit 2010, dan kom je snel bij Memphis May Fire terecht. Na het album uit 2018 werd het qua albums stil rondom de Amerikanen. Tot nu: naast “Make Believe” werd ook “Remade in Misery” aangekondigd, die in maart uitkomt. Maar kan de band nog meekomen na die jaren stilte?

Met elektronische popinvloeden opent het schijfje met “Make Believe”. De zanger Matty Mullins zingt tot het einde clean, waar op het einde -verrassend- de stem vervormd wordt en er een mini breakdown komt met grunt. Instrumentaal is de track zwaarder dan de zanglijnen, maar catchy is het zeker. Het tempo wordt flink opgevoerd op “The American Dream”. De cleans worden afgewisseld met grunts en het ritme zit er lekker in. Dit is de power waarop gehoopt wordt. Wederom is dit nummer enorm pakkend en kan je het na twee keer luisteren al meezingen, en dat is ook wat je wilt. De breakdown bevat veel synthesizers en andere elektronische-invloeden, en dat is helemaal prima.

De metalcore-kant wordt opgezocht op “Left For Dead” een nummer dat echt 2012 schreeuwt. Het bevat alle ingrediënten. Hoge cleans, diepe grunts, snelle gitaren en een opbouw tot een breakdown waar de drums goed naar voren komt. De totaal andere kant wordt er opgegaan met “Somebody”, de autotune is hoorbaar en de mannen hebben duidelijk gekeken naar bands als Imagine Dragons. Dit is een typische track dat je moet liggen. Het is niet vreselijk, de pit is er zeker, maar zonder de grunts op het einde is het een dertien in een dozijn alternatieve-rocknummer.

Opvallend is wel dat alle tracks dezelfde opbouw hebben. Zo ook bij de tweede helft op het schijfje: “Bleed Me Dry” moet het echt hebben van de breakdown met rauwe elektrische gitaren en smerige grunts. Terwijl “Death Inside” juist weer de electrocore Ghost Inside kant opgaat. Het is een prima beuk nummer, maar die cleans verpesten het een klein beetje. Je wilt door in de snelheid in plaats van dat de cleans het afkappen. Memphis May Fire had “Blood & Water” beter als titeltrack kunnen maken. Wat een plaat! Het is heftig, heeft rete strakke gitaarriffen, een progressieve opbouw en heeft de enige breakdown op het hele schijfje waarbij je echt een klap wilt uitdelen aan degene naast je. Dus mocht je nog opzoek zijn naar een metalcore oorwurm: “Blood & Water” it is.

Het is altijd spannend wanneer bands van vroeger terugkomen met nieuw werk. Of ze zijn een compleet andere genre ingeslagen of komen terug als nooit te voren. Memphis May Fire hangt daar een beetje tussen in. “Make Believe” is een prima schijfje met her en der wat beukers. Vooral die tracks verdienen een plekje in je metalcore playlist. Op naar “Remade in Misery”!

Releasedatum: 18 februari 2022
Label: Rise Records