INTERVIEW: Takida’s Tomas Wallin

takida band photo 2024

In thuisland Zweden is Takida uitgegroeid tot een van de grootste rockbands. In de rest van Europa weet de band ook steeds meer bekendheid te krijgen. Onlangs verscheen de nieuwe plaat “The Agony Flame” en er staan direct ook al tours op de planning. Wij spraken met gitarist Tomas Wallin en vroegen hem uiteraard het hemd van het lijf over het nieuwe album, de tours en meer!

Het gaat goed met me. Ik ben net thuis van mijn werk, dus ik ben een beetje moe in mijn hoofd. Maar het gaat allemaal goed.

Dankjewel! Om eerlijk te zijn heb ik nog niet heel veel reviews gelezen, maar ik heb berichten op social media voorbij zien komen van de Takida-fans en zij lijken erg blij te zijn. En als zij blij zijn, zijn wij blij. Het album lijkt echt met open armen te zijn ontvangen, dus dat is een goed begin.

We zijn begonnen met het nummer ‘The Loneliest Hour’, dat was ook een van de eerste nummers die we geschreven hebben voor het nieuwe album. Het is altijd moeilijk, want wij als band hebben een mening en het management ofzo heeft weer een andere mening. Dat maakt het soms moeilijk. Wij vinden dat na 25 jaar. Is het al 25 jaar? Ja. Dat we wel een beetje weten wat werkt als single en wat niet. Maar er zijn nog steeds een aantal goede nummers op het album te vinden. We zijn zeer tevreden met het hele album, dus het is moeilijk om singles te kiezen.

Dat idee kwam van Robert [Petterson], de zanger. We hebben eigenlijk altijd een drie-woorden-titel, behalve het album ‘Sju’, en het is afkomstig van een track van het album. Voor dit album had Robert [Petterson] een lijst gemaakt met zeven of acht suggesties en we waren er eigenlijk al snel over uit dat ‘The Agony Flame’ een goede samenvatting was. Voor het artwork had hij ook al een idee en dat vonden we heel sterk bij de albumtitel. Dus we waren het snel met hem eens. Het klinkt goed en het ziet er goed uit. Het was eigenlijk vrij makkelijk bepaald.” -Lacht

Een echt verschil weet ik niet. We werken altijd wel op dezelfde manier; iemand komt met een riff of melodie en dat gaan we samen uitwerken. Als een nummer snel tot stand komt, is dat meestal een goed teken en eindigt de track op de plaat. Hoe sneller een nummer af is, hoe beter. Tenminste voor ons.

Toevallig heb ik op dit album zeven of acht riffs die ik echt zes jaar geleden heb geschreven. Ik bewaar het altijd op mijn computer, ik kan het niet zomaar weggooien omdat er toch iets is dat ik er leuk aan vind. Soms past het niet bij dat moment, maar bij een volgend album wel.

Als ik een gitaarriff schrijf dan hoor ik meteen ‘dit is een Takida-riff’. Als ik dat niet heb, dan heb ik nog een paar andere bands waarin ik speel, waar ik er daar misschien iets mee kan doen. Het is wel grappig, want ik heb een skatepunkband met de andere gitarist Mattias [Larsson], twee riffs op dit album waren oorspronkelijk geschreven voor die band. Je weet nooit hoe het loopt en dat houdt het interessant.

Niet echt een grote verandering. Het nummer dat ik al eerder benoemde, ‘The Loneliest Hour’, wat een van mijn ideeën was, heeft een synth ritme als basis.” -Imiteert het geluid- “Ik dacht echt ‘dit kunnen we niet gebruiken, dat klinkt echt belachelijk’. We hebben er echt om gelachen. We hebben het uiteindelijk proberen te verwijderen, maar op dat moment waren we er al zo aan gewend dat het niet meer zonder kon. Toen het nummer uiteindelijk klaar was, klonk het wel echt als een Takida-nummer. En een goede ook! Het is anders geworden dan het oorspronkelijk bedoelt was.

Er is ook nog een ander nummer ‘In Time’. Er is een deel van dat nummer dat oorspronkelijk op gitaar gespeeld werd, maar onze producer Chris [Rhen] heeft dat orkestraal gemaakt, met strijkers enzo. Toen ik dat voor de eerste keer hoorde, werd ik echt weggeblazen. Dat klonk zoveel beter dan toen het op gitaar gespeeld werd. Dat was echt een verandering om het beter te maken.

Oh mijn God. Dieren… Dat is een lastige vraag. Dat is écht een lastige vraag!” -lacht

Twee dieren om het helemaal te omschrijven… Een neushoorn, omdat het je hard kan raken en zwaar is.” -lacht “En een kogelvis. Klein en schattig, maar zodra het aangevallen wordt, veranderd het in iets groots en gevaarlijks. Nee, ik weet het echt niet. Dit is een moeilijke vraag!

De eerste tour die we hier in Zweden gaan doen, is een akoestische tour. We gaan wel een aantal nummers van het nieuwe album doen, maar dat is dus een akoestische versie. In april gaan we naar Duitsland, de echte versies spelen. Ik zou dan graag ‘In Time’ willen spelen, vanwege dat orkestraal gedeelte dus. En misschien ‘Third Strike’. Ik denk dat dat sowieso een goede live track is. Het is moeilijk om te kiezen.

We vieren dit jaar ons 25 jarig bestaan. We willen daar nog iets voor doen, dat hebben we al besproken maar nog niet echt een beeld op wat te doen. Ik kijk vooral uit om deze zomer weer op wat festivals te spelen. Vooral zoveel mogelijk spelen! We hebben ook families, dus misschien ook nog een vakantie hier en daar.

Ik hoop dat jullie het nieuwe album tof vinden. Laat ons weten wat je ervan vindt, of het nu goed of slecht is. Hopelijk kunnen we jullie snel ontmoeten. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Het album van Takida, “The Agony Flame“, is vanaf 9 februari 2024 te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Weten waar de band in de toekomst allemaal optreedt of het album fysiek aanschaffen? Dat vind je op de website van Takida.