Tienjarig jubileum ECI Cultuurfabriek wordt goed gevierd door energievolle set van Wies

ECI Cultuurfabriek viert op zaterdag 10 september zijn tienjarig bestaan. In de avond staat nederpopband Wies gepland, of zoals ze zichzelf omschrijven: rammelende elektronische popmuziek in het Nederlands. Voor de band is het de tweede show van een zo goed als uitverkochte clubtour door Nederland. Als support wordt indiepopband Aarde aan Daan meegenomen.

Om iets na 20:30 uur gaat Aarde aan Daan van start in de popzaal van ECI Cultuurfabriek. De set wordt geopend met “De Situatie“. De band brengt meteen veel energie mee. Na de eerste track vraagt frontman Daan Hafkamp gelijk aan het publiek om meer naar voren te komen: “Deze ruimte hier tussen is onprettig, er is al genoeg ruimte in de samenleving“. Er wordt direct gehoor aan gegeven door het publiek en dat betekent een goed begin van de avond.

In de set van Aarde aan Daan is ook ruimte voor een cover van The Scene: “Blauw“. Hierdoor gooien enkelingen in het publiek echt de heupjes los. De band zelf staat ook continu te dansen en bewegen en brengt positieve vibes het publiek in. De wat nonchalante houding en manier van zingen door Hafkamp, zorgt voor een prettige en relaxte sfeer. De dansjes, het even de microfoon over de schouder gooien: het geeft een eigen draai aan de act en voelt natuurlijk bij de band. Het is ook leuk om te zien dat de leden meerdere keren interactie met elkaar zoeken. Zeker een meerwaarde voor de show.

Naast het feit dat Aarde aan Daan erg strak speelt vanavond is er ook ruimte voor een grapje, waarmee de interactie met het publiek wordt opgezocht. De set van Aarde aan Daan wordt afgesloten met “Verrassing“. Je ziet de band nog even net iets meer geven en er wordt volop genoten voor ze het podium moeten verlaten door zowel het viertal als het publiek. Nog even een dansje en de handen in de lucht. Met de nederpop die momenteel weer immens populair is, kan het haast niet anders dat we nog veel meer van Aarde aan Daan gaan horen. Prima opener!

Rond 21:00 uur klinkt er een intro door de Limburgse popzaal, het is de start van Wies. Vervolgens wordt het nummer “Sigaret” ingezet. Het is ook meteen duidelijk dat de hoge vocalen van frontvrouw Jeanne Rouwendaal makkelijk het geluid van het album evenaren. Bassist Tobias Kolk laat vanavond ook zien dat hij ook zijn weg weet te vinden op toetsen en gitaar. Prettig, want dit zorgt ervoor dat het drietal meer variatie in zijn nummers en set kan brengen.

Halverwege de set wordt het publiek getrakteerd op een nieuw nummer: “Ik Zie, Ik Zie”. “We willen even een nieuw nummer uitproberen als jullie het goedvinden,” spreekt Rouwendaal de zaal toe alvorens het nummer wordt ingezet. In oktober brengt de band een nieuwe single uit en we kunnen er voor 98% vanuit gaan dat het om deze track gaat. Het nummer heeft net een iets andere vibe dan de tracks die op “Het Is Een Wies” te vinden zijn. Lekker nummertje! Het laat gelijk zien dat de band niet stil blijft staan, maar zijn ‘eigen’ geluid wilt blijven ontwikkelen.

Naarmate de set vordert komt er steeds meer interactie met het publiek. Er wordt een praatje gemaakt en vragen gesteld. Wies kwam eerder al naar Roermond als onderdeel van de Popronde 2019 – er wordt dus even gepolst of er mensen zijn die daarbij waren. Daarna wordt het publiek getrakteerd op wat rustigere nummers. “Zo Gek Toch Niet?” en “Wat Als het Water Stijgt” zorgen voor een korte adempauze.

Op het einde van de setlist staan de singles van Wies genoteerd: “Meisje“, “Barman“, “Soms Is het Te Laat” en “Bandje“. Tijdens “Soms Is het Te Laat“, die eerder al bekroond werd tot 3FM megahit, gaat de energie flink omhoog. Het is ook aan de zaal te merken dat het grootste gedeelte wel echt bekend is met deze track. Rouwendaal besluit tijdens dit nummer ook het beruchte springmomentje in te zetten: iedereen naar beneden en dan met zijn allen vol gas omhoog en springen maar! Er wordt bij deze track ook net door iets meer mensen – harder – meegezongen. Het optreden wordt afgesloten met “Bandje“, wat tevens ook de meest harde track is die we vanavond horen. Drummer Dan Huijser beukt ook nog even flink door op zijn drumkit voor deze laatste track. Heerlijk dat Wies hiermee een mooie avond afsluit. Tot de volgende!