The Rumjacks laat Poppodium Baroeg weten dat we weer kunnen feesten

We zijn in 2022. Het mag weer. We kunnen weer genieten. Het is donderdagavond 24 maart en wij mogen losgaan in Poppodium Baroeg in Rotterdam met The Rumjacks en supportact The Mullet Monster Mafia.

De deuren openen omstreeks zeven uur en de The Mullet Monster Mafia trapt af om acht uur. De tent raakt rustig wat voller en het drietal geeft een overvloed aan energie. Het is een wat bijzondere niche band. De band is afkomstig uit Brazilië en maakt enkel instrumentale muziek. Je hoort direct dat het uit deze cantorijen komt: razendsnelle riffjes en een dikke bas. Gitarist Ed Lobo Lopez focust zich op de snaren en bassist Marcondex Verniz springt in het rond. Ze proberen alles te geven wat ze hebben en dat is te merken. Knikkende hoofdjes en menig gast grijpt zijn of haar telefoon om de heren te filmen en fotograferen. Tracks zoals “Fishwater Cataia“, “Demon Attack“, “Viciado” en “Porno Diesel” passeren de revue. Het is voor iemand die The Mullet Monster Mafia voor het eerst hoort wel wat lastig de tracks uit elkaar te houden. De nummers hebben namelijk vrij veel overeenkomsten met elkaar en de band kondigt niet altijd aan welk nummer wordt gespeeld. Dat is dan weer een beetje jammer.

Het is zover. Klokslag half tien start The Rumjacks. Het duurt nog geen vijf seconden of de halve zaal transformeert zich in een pit. We trappen af met “Kirk“, gaan over in “Bounding Main” en “Bloodsoaked in Chorus“. Eigenlijk trappen we niet alleen af, we stampen er ook doorheen. Met een retesnel tempo vliegen we door de tracks heen. Nu is een oude bekende aan de beurt om te worden gespeeld: “Fistful O’ Roses” zorgt ervoor dat iedereen meedanst, mosht, filmt of schreeuwt. Wat een sfeertje hangt er in Baroeg! The Rumjacks hebben niet stilgezeten in de pandemie: zowel de plaat “Hestia” als “Brass for Gold” laten ze ruimschoots horen. Er wordt nog even een korte grap gemaakt dat de fans de nieuwe muziek niet zo tof vinden. Echter is het niet te merken aan het publiek: nieuw of oud, iedereen feest als een beest.

Eigenlijk is de hele show een hoogtepunt, maar tracks als “Black Matilda“, “Light In My Shadow“, “Fistful O’ Roses” en “Irish Pub” lijken toch wel het meest los te maken bij het publiek. Iedereen heeft de tijd van zijn leven. Het publiek schreewt na “Irish Pub” om meer en dat krijgt het ook: “Rhythm of Her Name” wordt solo gezongen en gespeeld door zanger Mike Rivkees. Het creëert rust: je wordt er wat stiller van want hij zingt het lied met heel zijn hebben en houden. Als afsluiter krijgen we “Tell Me Ma“. Een knaller, een feest, een bombastisch einde.

De muziek klinkt voor een kleine zaal uitermate goed en alles lijkt perfect afgestemd op elkaar. Zowel voor het hoofdprogramma als het voorprogramma is alles tip top geregeld. Baroeg weet wat hij zijn publiek en de bands moet geven om een verzorgde en goede show neer te zetten. Maar laten we met name chapeau geven aan The Mullet Monster Mafia en The Rumjacks om zo’n heerlijke show neer te zetten. Mis The Rumjacks niet en probeer de eerstvolgende keer een show van deze rockers mee te pakken.