Senses Fail neemt geen risico op “Hell Is In Your Head”

Senses Fail is één van die bands waar menig voormalige emo nostalgisch over is. Hen kreeg bekendheid in de 00’s en toerde toen met bands als My Chemical Romance en Saosin. Hoewel die hoogtijdagen voorbij zijn, is de band zeker nog niet opgehouden met het maken van muziek. 15 juli komt het achtste studioalbum uit, getiteld “Hell Is In Your Head”.

Het schijfje begint rustig aan: “Burial of the Dead” opent met wat vreemde geluiden, waarop een akkoordenprogressie op de gitaar volgt. Daar komt na een tijdje de zang bij, en in het voorrefrein ook de drums. Het pakt je nog niet direct, maar de melancholische sfeer is niet slecht. Het duurt een flinke tijd voordat de track echt pit krijgt. Zo wordt je langzaam maar zeker het album ingeleid. Wanneer de tweede track, “A Game of Chess / End of the World”, begint, ben je dan ook helemaal klaargestoomd. Het tempo gaat flink omhoog en al snel barst er een flinke riff los en kan je even lekker headbangen. De coupletten zijn een mix van clean zang en screams, terwijl de refreinen iets luchtiger en heerlijk mee te zingen zijn. Senses Fail betreedt hier geen nieuw terrein, maar dat deert niet: het blijft gewoon een goed nummer.

Dat Senses Fail zo’n band is die zowel poppunk als post-hardcore doet, is ook weer duidelijk op dit album. Zo is er voor de fans van poppunk het nummer “The Fire Sermon”. Een heerlijk vrolijk deuntje – zolang je niet op de tekst let. Deze track kan zo in je zomerplaylist! Eén van de hardere stukken op het album is te vinden in “Death by Water”. Het opent direct met flink wat gitaargeweld waar je spontaan van wilt gaan moshen. Hoewel de coupletten en refreinen iets rustiger zijn, is er in de brug nog een flinke breakdown. Lekker!

Een controversiële track is “Lush Rimbaugh”, de eerste single van het schijfje. Deze werd uitgebracht op de sterfdag van de conservatieve opiniemaker Rush Limbaugh. Over hem zingt zanger Buddy Nielsen: “You’re a piece of shit and I’m glad you’re suffering, you fuck”. Dat is wel wat grof, maar als je daar tegen kan (of er zelfs van geniet) is het een ontzettend pakkend nummer. Weer een lekkere meezinger!

De afsluiter “Grow Away From Me” volgt een vergelijkbare structuur als de opener “Burial of the Dead”. Het opent met wat vreemde geluiden, en dan volgt er rustig, gevoelig gitaarspel. Pas halverwege komt de rockkant van Senses Fail naar voren wanneer de drums en basgitaar erbij komen. Het is wel een oké nummer, maar geen meesterwerk. Jammer, want het nummer tikt de zes minuten aan. Dan hoop je stiekem dat de band die tijd nodig had omdat hen bijzonder geïnspireerd was.

Senses Fail neemt geen grote risico’s op “Hell Is In Your Head”: het klinkt als een typisch emo-album uit 2006. Sommige luisteraars zullen hierin een gebrek aan vernieuwing en originaliteit herkennen. Hoewel dat klopt, betekent dat nog niet dat het een slecht schijfje is. De plaat zit vol pakkende tracks en goede meezingers. Het is geen baanbrekend werk, maar je kan er prima van genieten.

Releasedatum: 15 juli 2022
Label: Pure Noise Records