Ghost levert een ode op “PHANTOMIME”

De formatie Ghost heeft de afgelopen jaren een ongelooflijke sprong in bekendheid gemaakt. De groep is als een klein obscuur bandje begonnen, maar behoort nu tóch echt tot de grote namen. Deze EP biedt enkel covers, waarbij de leden een ode doet aan allerlei grote namen. De EP telt vijf tracks en zijn leuk en verbazend. Laten we er snel naar luisteren.

Twee leuke tracks van de EP “PHANTOMIME” zijn toch wel “See No Evil” van Television en “Hanging Around” van The Stranglers. Als je niet doorhebt op het eerste ogenblik dat het een cover EP is, kijk je wat gek op bij “See No Evil“. Het wijkt toch flink af van de originele stijl. Je merkt dat er toch een vleugje Ghost te vinden is in de track wanneer je aankomt bij de gitaarsolo. Ook het tempo en de pit voelt klinkt wel als Ghost maar toch is het totaalplaatje niet helemaal goed je-van-het. “Hanging Around” is een klassieker. Met name het toetsenspel is een die je herkent uit duizenden. De stem van zanger Papa Emeritus IV voelt gelikt voor deze plaat. De coupletten zijn wat snel en je merkt dat dit toch wel het minst lekker voelt. Echter mag dit de pret niet drukken, want het geluid van alle instrumenten voelen als een perfect mengsel en het refrein is om door een ringetje te halen.

Een héél toffe keuze is toch wel de track “Jesus He Knows Me” van Genesis. Het voelt wat ironisch aan, met name door de achtergrond van de ‘satanische’ Ghost. De track is uitmuntend gespeeld en is dé perfecte cover van het nummer. Deze song is ervoor gemaakt om op los te gaan. Ook raakt de formatie met “Phantom of the Opera” van Iron Maiden een échte sweet spot. De uitvoering is simpelweg ‘cheff’s kiss’. Ghost had het eigenlijk niet beter kunnen spelen. De riffjes, de zang, de drums, de bas: alles komt hier samen. Je merkt hier ook heel goed de invloeden. De harmonische zang gecombineerd met de melodische riffjes zijn kenmerkend voor de band.

Er wordt afgesloten met, jawel, Tina Turner! “We Don’t Need Another Hero (Thunderdome)” concludeert de EP en laat je toch wel even achter je oor krabben. Tina? Op deze EP? Jazeker. En het klinkt ook nog eens goed. Papa Emiratus IV’s stem is laag, met hoge uithalen en is eigenlijk best wel passend. De track is verder natuurlijk niet méga spannend, het is best een terughoudende song. Maar juist door deze verrassing maakt het de plaat extra verfrissend en dynamisch.

Helaas na vijf tracks zit het er tóch weer even op. Geen origineel werk van Ghost en dat zullen sommige fans waarschijnlijk wel jammer vinden. Echter zijn de covers van “PHANTOMIME” ijzersterk en kan je hier zéker wat luisterplezier uit halen.

Releasedatum: 18 mei 2023
Label: Loma Vista Recordings.