Earthside blaast luisteraar omver op “Let The Truth Speak”

Acht jaar na het debuutalbum “A Dream in Static” komt progressieverockband Earthside eindelijk met hun tweede schijfje: “Let The Truth Speak”. Na het succes van de eerste plaat liggen de verwachtingen torenhoog. Weet de band die verwachtingen waar te maken?

De opener “But What If We’re Wrong” begint rustig en bouwt langzaam op naar een intenser stuk. Het gebruik van orkestrale percussie-instrumenten, door de gastmuzikanten van Sandbox Percussion, voegt extra gelaagdheid toe en geeft het geheel een magisch tintje. Hoewel het stuk van ruim vier minuten gebouwd is rondom een motief van slechts vijf noten, weet Earthside voldoende af te wisselen. Vooral de drumpartij is gevarieerd en blijft altijd verrassen. Dit is een ontzettend goede opener!

Ook in de tweede track, “We Who Lament”, vallen de drums weer op: die zijn gewoon altijd interessant. Maar dat betekent niet dat de rest saai is. Integendeel! Alle instrumenten werken goed samen om een fascinerend geheel te creëren. Wat Earthside ook doet, het klinkt altijd groots. De stem van gastzangeres Keturah is ook een mooie toevoeging. Dit album zit vol gastmuzikanten en stuk voor stuk zijn ze perfect uitgekozen door Earthside. Dat blijkt ook op “Tyranny”, waar Pritam Adhikary van Aarlon aan bijdraagt. Zijn stem is soms zacht en gevoelig, en dan weer bruut en vol passie. Het is maar net waar de muziek om vraagt.

Het langste nummer van het album is “Watching the Earth Sink”. Het is ook het enige nummer zonder gastmuzikanten. De band begint, net als op de albumopener, rustig en bouwt op naar een intenser stuk. Daarvoor neemt Earthside flink de tijd. Pas na vier minuten barst het echt los. Dan komt er ook meer variatie in de instrumentatie en melodie. En eerlijk gezegd had dat ook wel iets eerder gemogen. Het is geen grote uitglijder, maar toch een opvallend minpuntje op een album dat voor de rest simpelweg geweldig in elkaar zit.

The Lesser Evil” is vanaf de eerste seconde al een opvallend nummer. Het opent met enkele blaasinstrumenten. En de blazers hebben de hele track lang een grote rol. Door de funk- en soulinvloeden heeft dit lied een heel eigen karakter. Daarnaast bestaat het stuk uit meerdere bewegingen en kan het dus verschillende ideeën goed uitwerken. Dit is een ontzettend goed voorbeeld van hoe je meerdere genres combineert en kan als inspiratie dienen voor andere muzikanten die het graag eens willen proberen.

De titeltrack “Let The Truth Speak” is een heerlijk intense track. Interessante ritmes en melodieën met prachtige partijen van strijkinstrumenten vormen een geweldig en indrukwekkend geheel. Dit is Earthside ten top! De krachtige stemmen van Gennady Tkachenko-Papizh en TesseracTs Daniel Tompkins maken het helemaal af. Wát een geluid brengen die twee mannen voort. Het lied is ontzettend complex, groots en weet je aandacht van begin tot eind vast te houden. Een must-listen!

De afsluiter klinkt niet minder groots. De vorige track is onmiskenbaar een metalnummer, maar “All We Knew and Ever Loved” maakt indruk door de filmische stijl. Het begint met een knaller van een akkoord op een orgel. Dat instrument is een goede keus doordat het doordringende, volle geluid van nature indrukwekkend is. Dat past goed bij de onheilspellende sfeer van het lied. Ook andere orkestrale instrumenten zijn van de partij, natuurlijk. De elektrische gitaren zijn er wel, maar nemen een stapje terug. Verder vallen de drums op. Naast de drummer van Earthside, Ben Shanbrom, speelt ook Baard Kolstad van Leprous mee. Dit effect is vooral goed hoorbaar met oortjes in of koptelefoon op. De verschillende drummers kun je op sommige momenten respectievelijk links en rechts horen. Het is een echt duel dat eindigt met enkele krachtige akkoorden op het orgel die je omver blazen. Wát een climax! En dan nog een laatste, vol akkoord, en dan zit het erop. En moet je even bijkomen.

Is “Let The Truth Speak” een waardige opvolger van Earthsides debuutalbum? Ja, zonder enige twijfel. Het zit complex in elkaar en weet je telkens weer te verrassen en omver te blazen met zijn bombastische geluid. Het is niet altijd perfect, maar vaak genoeg ook wel. Dit album is een mijlpaal in de wereld van de progressieve muziek en móét dan ook beluisterd worden.

Releasedatum: 17 november 2023
Label: Music Theories Recordings / Mascot Label Group