Disturbed zoekt naar zijn roots op “Divisive”

Disturbed heeft mede door de cover van “The Sound of Silence” zijn bekendheid nog meerdere malen vergroot. De band was altijd al een favoriet onder de rock- en metalbands, maar nu heeft het ook een platform onder de reguliere muziekluisterlaars die niet per se naar een potje gitaarmuziek hoeven te luisteren. Echter lijkt deze nieuwe plaat “Divisive” toch écht wat meer naar de metaloorsprong van de band te gaan.

Divisive” is een album waar je eigenlijk zo door heen bent, want het tikt niet eens de veertig minuten aan. De aftrapper, “Hey You“, heeft in ieder geval het lekkere tempo wat we zoeken bij Disturbed. Een goede riff samen met de kenmerkende “Woa” van zanger David Draiman. Je merkt sterke invloeden van de oudere platen van de band, zoals “Ten Thousand Fists“. Dezelfde kracht zetten we door op de titeltrack “Divisive“. Je zou kunnen zeggen dat het hetzelfde ‘smaakje’ heeft. Draiman zet zijn stem goed aan. De kracht valt een beetje weg in het refrein, omdat de gitaren daar net een tandje zachter staan. Dit had best wat meer aangedikt kunnen worden.

Maar als we het hebben over een hoog tempo en een een explosie van geluid, kan je al je opgepropte energie kwijt op “Unstoppable“. Eigenlijk past de tracknaam al goed bij de sfeer van het nummer. Het voelt namelijk écht alsof niemand je kan stoppen als je hier lekker in zit. Je wilt gewoon knallen. Snelle riffs, lekker shredden met de gitaren en snelle teksten. Deze track biedt alles om even goed los te gaan. Dit lied wordt opgevolgd door “Love to Hate“, die typerend voor Disturbed. De band schrijft vaak songs met actuele thema’s en zo ook deze track, namelijk: waarom is de wereld zo gevuld met haat en venijn? Maar wat een lekker nummertje is dit. Je kan hem binnen no-time meeblèren en het is gewoon een toppertje.

Don’t Tell Me” is een samenwerking met Ann Wilson, bekend van de rockband Heart. Voor de mensen waar het belletje niet gelijk gaat rinkelen, is het een goed idee om “Barracuda” even op te zoeken. Het “Don’t Tell Me” is een prachtig, emotionele track. Wilsons stem harmoniseert perfect met Draiman. Het voelt gepassioneerd en toegewijd. De solo is het kersje op de taart. Echter zijn er weinig van deze zachte tracks te vinden. “Part of Me” breekt namelijk weer heel de tent af. De drums van Mike Wengren en de bas van John Moyer domineren dit nummer en dreunen je erdoorheen. Wat een heerlijk gevoel. De afsluiter van “Divisive” laat er ook geen gras over groeien: “Won’t Back Down“. Het voegt wellicht niet echt een nieuw laagje aan de plaat toe, omdat het niet ontzettend veel nieuws te bieden heeft, maar het is gewoon een prima nummertje. Het geeft namelijk wel de energie en explosiviteit waar je naar zoekt op het einde. Het gaat uit met een knaller!

Divisive” bevat goede rock- en (nu)metaltracks. Het brengt niet per se veel experimenteel materiaal met zich mee, maar je krijgt precies dát wat je verwacht van Disturbed. Krachtige en sterk energieke muziek met toffe teksten. Wederom een degelijke plaat van de band.

Label: Reprise Records
Releasedatum: 18 november 2022