Depeche Mode’s Memento Mori klinkt nu al als een klassieker

Er zijn bands die klinken als een legende. Depeche Mode is er zo een. Legioenen mensen kennen de naam, maar weet iedereen zo een, twee, drie een track te noemen? Dat valt vies tegen. Maar wanneer de muziek begint te draaien, hoor je iedereen zeggen: “Oh dit nummer! Ja, natuurlijk ken ik dat!”. Nu brengt de formatie na zes jaar weer een nieuw studioalbum uit: “Memento Mori“.

Het trapt letterlijk bombastisch af. “My Cosmos Is Mine” maakt gebruik van een ontzettend harde drum- en baslijn. De stem van Dave Gahan sijpelt langzaam binnen en het klinkt inderdaad of we ons bevinden in de kosmos. De keyboard introduceert nog wat buitenaardse effecten en het gevoel is compleet. Omdat het nummer zo langzaam aanzet en groeit, voelt het of de luisteraar heel langzaam wordt uitgenodigd om in het album in te treden. Het is heel cool gedaan. Wanneer “Wagging Tongue” begint te spelen, lijkt het net of je naar een klassieker luistert. Is dit echt pas net uit? Het voelt werkelijk aan alsof dit nummer er altijd al is geweest en je eigenlijk niet zonder deze track kan. Elke seconde klopt. Maar eigenlijk zijn er meer tracks op deze plaat die zo klassiek voelen. “Soul With Me” en “Before We Drown” zijn net zo spot on.

Ghost Again” is op dit moment nog de meest beluisterde song van de plaat. Dit komt natuurlijk doordat dit als een single is uitgebracht en dat het gewoon een steengoed nummer is. Echter zijn er nog wel een groot aantal andere tracks die gaan strijden voor deze plek. Zo is “My Favourite Stranger” toch wel een ijzersterke kandidaat. Een goede beat met een wat mystiek gevoel. Zet dit nummer aan en doe je koptelefoon op: je voelt je net de hoofdpersoon. Depeche Mode heeft altijd gebruik gemaakt van synths en electronics. Een perfect voorbeeld hiervan is toch wel “People Are Good“. Het is hier machtig mooi te horen hoe rock hand-in-hand kan gaan met de elektronische invloeden waar de band zo goed gebruik van maakt.

Een nummer waar goed genoten kan worden van de vocale range van Gahan is toch wel “Always You“. Er wordt nét wat hoger uitgehaald dan op de andere tracks. Zo zie je dat de band toch wat trucjes achter de hand houdt voor de latere tracks, zodat je altijd benieuwd blijft naar de volgende creatie. De echte knaller van de plaat “Memento Mori” vinden we eigenlijk als laatste terug. Het nummer “Speak To Me” is toch wel het neusje van de zalm. Het opent mysterieus en langzaam. Alsof er iets gaat gebeuren. De vocalen zijn laag en gecontroleerd. Na een lang intro, wordt de muziek steeds wat prominenter en breekt het écht door met een samenkomst van geluiden. Het is een waar hoogtepunt van de plaat.

Memento Mori” kan je op verschillende wijzen luisteren. Je kan het oppervlakkig doen en dan simpelweg luisteren naar de epische muziek die Depeche Mode je geeft. Maar de échte luisteraar kijkt nog even goed naar de lyrics, luistert die plaat nog een paar keer vanuit andere ooghoeken en ziet dat deze plaat niet alleen goed klinkt, maar ook écht goed is geschreven en machtig mooi in elkaar zit.

Releasedatum: 24 maart 2023
Label: Venusnote Ltd.