BABYMETAL is wederom legendarisch op “THE OTHER ONE”

Wellicht een van de bekendste bands tegenwoordig uit Japan is toch wel BABYMETAL. De formatie timmert nu dertien jaar aan de weg en brengt nu hun vierde studioalbum “THE OTHER ONE” uit.

Het schijfje is heel toepasselijk “THE OTHER ONE” genoemd. Een hint naar “The one“, een track van de plaat “Metal Resistance“? Weten we dat zeker? Niet helemaal. Maar wat we wél zeker weten is dat de gloednieuwe plaat reuze sterk aftrapt met “METAL KINGDOM“. Het bouwt langzaam op totdat de band volledig inzet met de stemmen van de Maometal en Su-metal. Het is sterk en standvastig met strak gitaarspel. De energie blijft er lekker in op “Divine Attack – Shingeki“. De snelheid ligt zelfs ietsje hoger, waardoor je nog meer zin hebt om met het hoofdje te gaan bangen. Hier kan prima op worden gemosht. De derde track is ook al zo’n lekkere knaller. Met lichte moderne invloeden merk je dat dit zo’n intronummer had kunnen zijn voor een anime.

De groep lijkt wat te experimenteren op “Time Wave“. Hier merken we dat de aanvang van het nummer net even wat anders in elkaar zit dan normaal. Er zijn wat elektronische/dance-invloeden te horen te zijn met een mooi engelachtig gezang. Echter hoor je na het eerste couplet weer het typische BABYMETAL-geluid. Ook vinden we lichte inspiratie van andere genres, zoals hierboven genoemd, op “METALIZM“. Het lied blijft vooral ontzettend goed in je kop hangen. Is het mega sterk? Niet per se, het bevat niet veel diepgang, maar op een een of andere manier voelt het heerlijk luchtig op deze plaat.

Er zijn twee rustige songs te vinden op “THE OTHER ONE“. BABYMETAL pakt deze namelijk op “Monochrome” en de laatste track “THE LEGEND“. De eerste is met name in de zang van Maometal en Su-metal kalmer. De gitaren en drums op de achtergrond nemen desondanks toch wel hun moment om de pit hier en daar nog wat op te hogen. Daarnaast is natuurlijk “THE LEGEND” nog met de energie die we zijn gewend, maar het straalt toch enige sereniteit uit. Het is heerlijk om zo de plaat af te ronden.

THE OTHER ONE” is een sterke plaat, maar toch merk je dat de band redelijk veilig blijft produceren. Dat is jammer want je ziet dat BABYMETAL zo ontzettend veel talent heeft. Ondanks dat de plaat recent is uitgekomen, kwam de band op 1 april toch nog met een aankondiging: ze hebben opnieuw een derde lid. Momometal, eerder bekend als danseres bij de groep, voegt zich nu als zangeres bij BABYMETAL. Er ligt daarom vast ontzettend veel leuks in het verschiet. We zijn benieuwd!

Releasedatum: 24 maart 2023
Label: BABYMETAL RECORDS