Arch Enemy is vlak op “Deceivers”

Wanneer we denken aan machtige vocalen, denken we aan Alissa White-Gluz van Arch Enemy. De kracht die de band heeft is ongekend. Volle solo’s en snijdende gitaarsnaren is het minimale wat we van de band kunnen verwachten. Nu is het tijd voor de nieuwe plaat “Deceivers”.

Arch Enemy trapt ontzettend hard af met “Handshakes With Hell“. White-Gluz laat haar cleane vocalen horen samen met haar alom bekende grunts. De track kent geen grenzen en is ontzettend bruut. Aan het einde is er een prachtig rustig intermezzo waarbij een fraai gitaarspel de engelenvocalen van White-Gluz begeleid. Hier voel je een duidelijke inspiratie van symfonische metal. Een vieze solo sluit dit af en deze track is om door een ringetje te halen. Echter is niet de gehele plaat zo. “Deceiver, Deceiver” begint sterk, maar er mist wat “umpf”. Het tempo is pittig, maar dat houdt eigenlijk als enige deze track omhoog. Ditzelfde geld ook bij “In The Eye of the Storm“. Deze is op hetzelfde niveau van “Deceiver, Deceiver” en voelt alsof er nog een schepje bovenop had gekund.

The Watcher” klinkt lekker in het gehoor. Het refrein is net even een toontje hoger waardoor een gezonde variëteit in de track te vinden is. De scream aan het einde hiervan maakt het af. Dit nummer frist de plaat goed op. “Sunset Over the Empire” heeft een goede start met een degelijke opbouw. Arch Enemy laat er geen gras over groeien op de riff in dit lied. De track is gecomponeerd op een wijze dat er een lichtelijk klassieke ondertoon inzit. Dit zorgt ervoor dat het continu de aandacht blijft trekken, maar qua vocalen valt het nummer wat weg omdat er originaliteit mist. Desondanks blijft het nummer wel degelijk.

Een tussenlied wordt afgespeeld met een wat dromerig gevoel. “Mourning Star” is kalm en komt zelfs wat lieflijk over. Het draagt je mee naar de sterren als het ware. Het is onverwacht maar past toch ontzettend goed. “One Last Time” en “Exiled From Earth” sluiten “Deceivers” af. Beide nummers zijn weer van een goede, lekkere kwaliteit. Waar “One Last Time” een wat marcherend ritme heeft, dat perfect past tijdens een concert, heeft “Exiled From Earth” juist wat meer die ruimtelijke eenheden zoals het intermezzo “Mourning Star“. Deze combinatie van de drie nummers passen zo gelikt bij elkaar, dat je eigenlijk afvraagt wat er in het midden van het album is gebeurd.

Deceivers” is degelijk. Arch Enemy is een geweldig getalenteerde band, maar toch laat deze plaat je wat teleurgesteld achter. Er miste iets. Net iets meer uniekheid? Meer variatie? Meningen zullen verschillen.

Releasedatum: 12 augustus 2022
Label: Century Media Records Ltd.