Against the Current maakt wachten waard in Tolhuistuin

Vrijdag 15 april is een grijze dag in Amsterdam, maar in het Tolhuis belooft het een warme avond te worden. Against the Current speelt vandaag in een uitverkochte clubzaal ter promotie van de nieuwe EP “fever“. Weet de band de fans in te pakken?

De avond gaat om 20:00 uur van start door het trio van Halflives. De band opent met “Vibe“. De eerste paar nummers verwacht zangeres Linda Battilani dat het publiek al bekend is met de oh’s en ah’s in de tracks, waardoor het publiek juist nog erg stil blijft. Wat vooral stoort in de eerste paar nummers is een te harde, dreunende bas. Niet alleen valt de zang en andere instrumentatie weg, het is ook heel irritant in het gehoor. Gelukkig wordt dit later in de set rechtgetrokken. Tijdens het derde nummer, “Fugitive“, wordt er om klappende handjes gevraagd en het publiek geeft toe. Een fan haalt zelfs de bellenblaas te voorschijn.

De lichtshow van Halflives verdient ook een puntje van aandacht. Er zijn op de juiste momenten die kleine effecten. Bij de track “Snake” wordt bijvoorbeeld een felgroene, giftige kleur ingezet. Naast eigen werk wordt er ook een cover gespeeld. “Ik hoef maar één noot te spelen en jullie kunnen meezingen,” aldus Battilani. “The Black Parade” van My Chemical Romance wordt ingezet en iedereen zingt inderdaad vanaf het begin uit volle borst mee. Na iets meer dan een halfuur wordt de set afgesloten met de single “Victim“. De armpjes gaan de lucht in en er ontstaat een golf aan armen. Mooie afsluiter voor een opwarmende openingsact!

Met indrukwekkende flitsende lichten knalt Against the Current om 21:15 zijn set open met “That Won’t Save Us“. Al is het van korte duur, want na enkele zinnen verlaat frontvrouw Chrissy Costanza al het podium. De band speelt door, maar de zangeres blijft weg. Na een korte mededeling van de tourmanager, dat er iets vast lijkt te zitten in Costanza’s keel, gaat de Against the Current-karaoke van start. “Play Wonderwall,” roept iemand in het publiek en de tune wordt ingezet door tourgitarist Jordan Eckes. Ook komt “Enter Sandman” van Metallica en “Sugar, We’re Goin Down” van Fall Out Boy nog voorbij met als laatste toevoeging een strakke drumsolo van Will Ferri. Wat een beest is hij toch achter de drums! Na de solo verlaat ook de band het podium en kan het wachten beginnen.

Om 22.00 uur waagt Against the Current zich aan een tweede poging. De imposante opening komt nu minder hard binnen en zorgt eerder voor een déjà vu moment. Het publiek helpt Costanza er vanaf moment één doorheen – of moeten we nu twee zeggen? Ondanks dat Costanza stemproblemen lijkt te hebben, haalt ze een belachelijk hoog niveau. Menig artiest is op een goede avond niet zo sterk. Tijdens de tweede track van de set, “again&again“, ontstaat er een kleine moshpit in de zaal. Het nummer wordt opgevolgd door andere knallers: “Running With the Wild Things“, “Wildfire” en “Talk“. Bij die laatste wordt door het publiek “talk talk talk” uit volle borst meegeschreeuwd. Heerlijk moment!

Halverwege is er even een rustmomentje ingebouwd met een semi-akoestische versie van “Almost Forget“. Fans weten dat bij dit nummer de beruchte “fuck!” zit wanneer de muziek stilvalt. Even lijkt dit in deze setting niet de kracht te hebben, maar niets is minder waar. Een volle Tolhuistuin schreeuwt het woord de zaal in. De lichtshow is trouwens ook erg tof in elkaar gedraaid. Zo zijn er bij “Voices“, van het album “Past Lives“, roze lichten gebruikt, wat teruggrijpt naar dat album en tijdperk van de band.

Costanza laat het publiek een belofte doen: als iedereen heel hard meezingt dan spelen ze nog drie nummers: “Wasteland“, “Legends Never Die” en “Weapon“. Tijdens “Wasteland” doet de zangeres haar beroemde back bend met uithaal. Voor iemand met stem- en luchtproblemen gaat dit toch erg soepel. “Legends Never Die” lijkt een echte fan favoriet. Het mag duidelijk zijn dat de band met deze release fans heeft binnengeharkt, dat laten de aanwezigen vandaag in ieder geval merken.

Weapon” is de laatste track op de setlist en daarmee is het ook echt klaar. Zodra de laatste noot nog na-echoënd gaan de zaal lichten aan en start de achtergrondmuziek alweer. Against the Current was vanavond het wachten waard, ondanks de korte set. Gelukkig staat de volgende Nederlandse show alweer op de planning en kunnen we hier van een volwaardige Against the Current-set verwachten. Tot in december!