 
De zaterdag van Jera On Air 2025 trekt een net iets ander publiek dan de voorgaande dagen. Het is duidelijk dat er veel fans van de hardcorepunkband Turnstile zijn gekomen en je voelt dat er naar de avond toe wordt geleefd. Toch wordt ook de rest van de programmering erg gewaardeerd: zowel in als rondom de tenten staat het vol bij vele bands. Hoewel het laatste dag van het festival is, zit de energie er nog goed in!
State Power – Buzzard
Het is nog maar 12:00 uur ’s middags en toch is al een groot deel van de festivalgangers van zijn tent of auto richting de Buzzard geslenterd. Ze zijn daar heen gelopen voor één van de openers van dag drie: State Power. Deze uit Utrecht afkomstige band gaat de laatste tijd echt lekker. Met hun harde tracks, vette screams en goeie riffs wisten ze al heel wat fans te werven. De band geeft tijdens hun optreden aan dat het een droom is die uitkomt om hier op het podium te mogen staan, zeker omdat ze nog maar 1,5 jaar samen muziek maken. Tijdens de set wordt er door het publiek flink gedanst, en tijdens de laatste nummers gaan de vuisten in de lucht en roept iedereen luidkeels: “State! Power!“. De Utrechters lopen zeer waarschijnlijk weg van Jera On Air met een lading nieuwe fans.
Karen Dio – Hawk
Om 13:30 uur is het aan je favoriete Braziliaanse punkrocker, althans zo omschrijft ze zichzelf, Karen Dio in de Hawk om het publiek voor te bereiden op een erg warme dag. Wat direct opvalt is dat de Hawk goed gevuld is zo vroeg in de middag. De stemming zit er goed in en de Braziliaanse zangeres blijkt ook een woordje Nederlands te kunnen. “Zijn we er klaar voor?“ en “Het dak eraf!“ wordt meermaals door Karen Dio de zaal ingeschreeuwd. De set bestaat voornamelijk uit korte liedjes, waarbij “3am“ nog niet eens één minuut aantikt. Het is energiek en gewoon een leuke punkrockset. Aan het einde springt de zangeres nog even het publiek in om vanuit daar de laatste noten te zingen.
Smash Into Pieces – Vulture
Vanuit Karen Dio is het rennen geblazen als je op tijd in de Vulture wilt zijn voor de start van Smash Into Pieces. Wat bij deze band direct opvalt is het visuele gedeelte van de show: er is vuur, lasers en verschillende schermen. De warmte van het vuur laat de bezoekers nog even extra zweten. De lasers maken vormen op het tentdoek. Het is jammer dat deze show zo vroeg in de middag gepland staat, want hierdoor komt het lichtspektakel minder goed tot zijn recht. Halverwege de set verlaat de band het podium, op drummer APOC na. Als enige bandlid heeft hij een masker op met ledverlichting. Het ziet er mysterieus uit en hij krijgt nu zijn momentje met een drumsolo. Los van het visuele gedeelte gebeurt er niet heel veel. Frontman Chris Sörbye vraagt regelmatig om mee te klappen, maar qua interactie blijft het daar dan ook wel bij.
Restraining Order – Buzzard
Tegelijkertijd is het in de Buzzard tijd voor hardcoreband Restraining Order. Vergeleken met de voorgaande dagen is het nu al gezellig druk op dit tijdstip, ook al blijft er nog steeds veel ruimte vrij voor het podium. Ook vanmiddag is het voor de stagedivers dus oppassen geblazen als ze niet op de planken willen belanden, maar dat weerhoudt er gelukkig niemand van om zijn moves te showen in de pit. Frontman Pat Cozens bevindt zich vaak op de stagedivingramp en trekt als een magneet fans aan die mee willen schreeuwen. Telkens als hij er staat vliegt er een groep mensen op hem af. Ze duiken over elkaar heen om de microfoon te bereiken en mee te zingen met nummers zoals “Misled” en “Something For the Youth” waarbij de vuisten de lucht in gaan. Restraining Order zet hier, zoals tijdens eerdere edities, weer een sterke set neer op Jera On Air 2025. Hopelijk de volgende keer op een later tijdstip!
Dead Poet Society – Eagle
Dead Poet Society start hun set met “.Intoodeep.“ Vanaf dat moment is direct duidelijk hoe strak deze band speelt. De stem van Jack Underkofler is krachtig en zuiver, van de lagere noten tot de hogere uithalen. Bassist Dylan Brenner is overduidelijk het meest bewegelijk en hij benut dan ook echt dit grote podium in de Eagle. Maar misschien is de main stage wel nog iets te hoog gegrepen voor de band. Er gebeurt namelijk niet heel veel. De show is niet aangekleed met bijvoorbeeld visuals zoals we die dit weekend bij andere acts hebben gezien. Het is gewoon een no-nonsense rockshow zoals ze eerder ook deden in Trix, Antwerpen. Deze set had het dan ook wat beter gedaan in een kleinere tent. Vier muzikanten en hun instrumenten, die dan heel strak bespeelt worden met hier en daar een kort praatje. Voor de fans is het gewoon lekker uit volle borst meezingen met nummers als “.CODA.“, “Lo Air“ en “Running In Circles“.
PVRIS – Vulture
PVRIS opent de set met een goeie scream. Zou de band doorhebben dat ze op een hardcorefestival staan, en het allemaal iets grover aanpakken dan normaal? Al vrij snel blijkt dat niet het geval te zijn. Hoewel zangeres Lynn Gunn een mooie stem heeft en de band een nette show neerzet, lijkt deze set niet overtuigend genoeg te zijn voor dit publiek. Er staat aardig wat volk in de tent, maar de gebruikelijke moshpits en crowdsurfers blijven weg. Tracks die het meestal goed doen, zoals ”Snakes” en ”Hallucinations” lijken niet helemaal tot hun recht te komen in de Vulture. PVRIS doet het goed, maar of dit de plek is voor deze band is nog maar de vraag.
John Coffey – Buzzard
Het staat helemaal vol in en om de Buzzard, nog voor de mannen van John Coffey het podium op komen. Na mede-Utrechters State Power is dit de tweede band van Nederlandse bodem die vandaag het podium van Buzzard betreden. Zodra het eerste nummer ingezet wordt begint het publiek op en neer te springen. Er ontstaan wat moshpits en er zijn zelfs wat fans die in de pilaren van de tent klimmen. Naast het feestelijke gedeelte, neemt de band ook de tijd om zijn politieke mening te uiten. Het is duidelijk dat de heren van mening zijn dat in Nederland de PVV niet meer de grootste partij mag worden en dat Palestina bevrijd moet worden. Zij zijn niet de enige band met deze mening: ook onder andere Grandson sprak zich hier eerder dit weekend al over uit. Aan het gejuich van het publiek te horen, is de gemiddelde Jera On Air bezoeker het hier helemaal mee eens. Tijdens de laatste paar nummers gaan zowel John Coffey als het publiek nog één keer helemaal los: er wordt flink meegeschreeuwd en geheadbangt. Al met al een succesvolle set van de Utrechters in de Buzzard.
High Vis – Buzzard
Als de avond is gevallen en het buiten langzaam begint af te koelen staat High Vis klaar in de Buzzard om het publiek weer te laten zweten. Volgens de aankondiger hebben ze een primeur door de posthardcoreband op een klein podium te boeken en mag het publiek van geluk spreken de band nog te zien in intieme setting. Maar iedereen in de tent en meters daarbuiten weet dat Jera On Air hier eigenlijk al achter de feiten aanloopt. High Vis is veel te groot voor de Buzzard-stage en het is dringen om een plekje te bemachtigen. De tent heeft dit hele weekend waarschijnlijk nog niet zo vol gestaan. Frontman Graham Sayle en zijn bandgenoten geven zoals altijd 200% en de show is van begin tot eind ontroerend goed. Vanaf het eerste nummer “Talk For Hours” tot de afsluiters “Trauma Bonds” en “Choose To Loose” wordt er door de mensenmassa meegeschreeuwd en dit zorgt voor momenten van kippenvel. Bijzijn is hier absoluut meemaken. Gelukkig kunnen we High Vis dit jaar nog een keer zien wanneer ze als supportact mee komen met Turnstile in de AFAS Live!
Zebrahead – Hawk
Als je bekend bent met Zebrahead dan weet je dat deze set een feestje gaat worden. En ja hoor, alles wordt weer uit de kast gehaald. De band is ook niet de moeilijkste. “If you don’t know the words, make shit up,“ schreeuwt gitarist op een gegeven moment de tent in. Bij ”Hello Tomorrow” ligt rapper Ali Tabatabaee al op de handen van het publiek. Crowdsurfen wordt sowieso door de band lekker aangemoedigd. Ze stellen zelfs hardop de vraag hoeveel crowdsurfers ze kunnen zien in slechts één nummer. De bezoekers zijn de beroerdste niet en we zien crowdsurfer na crowdsurfer voorbijkomen. Bij het nummer “Drink Drink Pt. 1“ staat binnen no-time de hele buhne vol met mensen uit de zaal om een drankje te komen halen bij de bar op het podium. Zebrahead heeft echter nog meer in de planning, zo komt er – bijna traditiegetrouw – een opblaasboot met twee crewleden erin over het publiek en springt Tabatabaee tijdens ”Anthem” het publiek in om het nummer te zingen vanuit de circle pit. Oh en er was ook nog bellenblaas. Is er iets dat we niet zien bij Zebrahead? Waarschijnlijk de grootste partyband op Jera On Air 2025!
Turnstile – Eagle
De afsluitende band van Jera On Air 2025 is een verrassende keuze; Turnstile. De band past absoluut goed op het festival en stond er in 2022 ook al, maar als headliner zou je ze hier niet verwachten. Overigens niet omdat ze het niet waar kunnen maken, want de band gaat namelijk ontzettend hard de afgelopen jaren. Maar vooral omdat de organisatie van Jera On Air hier even buiten hun hokjes durft te denken. En met succes; de Eagle staat afgeladen vol en zodra de begintunes van “NEVER ENOUGH” door de speakers komen voel je de spanning in de lucht hangen. Zanger Brendan Yates hoeft zelf niet eens te beginnen met zingen, dat doet het publiek namelijk wel voor hem. Nummer na nummer wordt woord voor woord meegeschreeuwd. Het maakt niet uit of dit werk is van de nieuwste plaat “NEVER ENOUGH“, die werd geïntroduceerd met een heuse film in bioscopen wereldwijd, of van “GLOW ON” uit 2021. Ook een paar oudjes, “Pushing Me Away“, “Real Thing“, “Drop” gaan er goed in. De moshpit is heftig, maar tegelijkertijd lief, en een uur vliegt voorbij. Als allerlaatste wordt het nummer “BIRDS” ingezet, waarbij de tent eerst gevuld wordt met vogelgeluiden. Yates roept iedereen op om het podium te beklimmen en dat laten de fans zich geen twee keer vertellen. Securityguards helpen om ze over de hekken te tillen en al snel is Turnstile verdwenen tussen honderden mensen die het feest met ze afsluiten. Iedereen is helemaal klaar voor de Turnstile Summer.
In november komt Turnstile terug naar Nederland voor een headlineshow in AFAS Live. Alle informatie over dit concert lees je hier.
All photos are taken on behalf of NINE:32 and are protected by copyright. The photo’s are owned by NINE:32 and their photographer. Feel free to share these photos, but always credit the photographer and link back to www.nine32.nl. Photos are not allowed to use for commercial purposes without permission. For additional information please contact us on info@nine32.nl.

 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		