Dream States “Still Dreaming” is ontzettend kort

Zeven tracks, daar moeten de fans het maar mee doen. “Still Dreaming“, de nieuwe plaat van de formatie Dream State, is net over de twintig minuten. Je zou het qua speeltijd bijna kunnen scharen onder een EP. De band heeft een aantal wisselingen doorgemaakt de afgelopen periode en dit is dan ook de eerste échte plaat met de nieuwe vocalist Jessie Powell.

We trappen af met “Introduction“. Een erg passende naam, want het is een half minuutje instrumentele muziek dat doorgaat in de tweede track “Still Dreaming“. Deze heeft flink wat pit. Powell heeft een goede stem met erg veel kracht. De baslijn van Jake Bowen en de gitaarriff van Aled Evans zijn strak en het hakt er lekker op los. Het is een gezonde mengelmoes van explosie en melodie. Rauwe keelgeluiden openen “Chin Up Princess“. Naast deze diepe geluiden horen we ook simpele, hoge zang. Deze dualiteit helpt om de frustraties van een ‘prinses’ vorm te geven. We horen een bijna rapachtig stukje muziek. Hier komt ook weer die interne woede naar voren die opgekropt kan raken. Héérlijk!

We horen een ander type track halverwege de plaat “Still Dreaming“. “Calling Out” is tam. Het heeft een ander soort geluid: de hoofdlijn van het nummer is clean, met rustigere gitaarbegeleiding. Tevens is Powell vrij tam. Onderliggend hoor je soms screams van ver komen, maar het voelt gecontroleerd. Het schreeuwen, letterlijk ‘calling out’. Artistiek is dit erg slim en netjes vormgegeven. Ook “Anxious State of Mind” ligt meer in dit thema. Waar het begin van de plaat veel meer agressie gaf en dit ook héél erg liet horen, heeft het tweede deel van de plaat dit niet meer. Dream State laat zien dat ze binnen hun eigen stijl verschillende soorten tracks kunnen maken.

Het op een-na-laatste lied is compleet instrumenteel. “Set Free” is een drie minuut durende ervaring die je een soort buitenaardse, intergalactische reis laat beleven, waarbij je wellicht wel wordt vrijgelaten. Het is erg mooi en kalm. Je komt tot rust op deze plaat met herrie. Het nummer is sneller voorbij dan dat je je realiseert. Net zoals het begin van het album, gaat ook “Set Free” naadloos over in een andere song: dit keer in “Day Seeker“. De afsluiter is een up-tempo creatie, waar zeker wel op losgegaan kan worden. Het laatste beetje energie wordt eruit geperst.

Het is een leuke plaat. Het is een goede twintig minuten vermaak, maar het gitaar-, drum- en baswerk is niet per se diepgaand. Je merkt geen grote afwisselingen. Je hoort dat met name de vocalen van Powell voor de échte variatie zorgen binnen Dream State. “Still Dreaming” is degelijk, maar kort en wellicht toch wat eentonig over de hele linie.

Releasedatum: 26 januari 2024
Label: Dream State