
Op 21 december staat Hang Youth in de Grote Zaal van Vera, Groningen. De show is al maanden uitverkocht en met het nieuwe schijfje “ER IS HOOP*” op zak belooft het een te gek concert te worden. Wel is er een gewaagde openingsact: rapper BigBobbyBitch.
De deuren gaan om 20:00 uur open, maar het duurt even voordat de mensen binnenkomen. Het is een uitverkochte show, maar een kwartier voor het begin is de zaal nog steeds vrij leeg. Twee mannen leunen tegen het podium aan en de rest hangt achterin bij de bar rond. Het is duidelijk dat men niet staat te popelen om BigBobbyBitch te zien. Er wacht hem een herculeaanse taak: een punkpubliek meekrijgen met hiphop.
Kort na 20:30 uur betreedt hij het podium. De zaal is al iets beter gevuld, maar BigBobbyBitch moet de gasten nog wel aanmoedigen om naar voren te komen. Bij de eerste paar tracks roept hij ook op om te springen, maar hij weet het publiek nog niet zo ver te krijgen. Bij het vierde nummer, “Wie ben jij?“, komt er al wel iets meer beweging in de zaal. Toch blijft het een strijd. Er is een select groepje mensen dat hij meekrijgt, maar veruit de grootste groep blijft onaangeraakt. Het ligt niet aan hem of de muziek, want hij is een bom aan energie en brengt de teksten met passie. Het is puur het feit dat men hier is voor een punkshow en hiphop ligt daar te ver vanaf.
Tijdens de pauze stroomt de zaal vol en staat iedereen schouder aan schouder. Om 21:30 uur gaat Hang Youth van start met “BOM” en er wordt direct meegezongen. Tijdens “MALLOOT” ontstaat er een flinke moshpit. Het is duidelijk dat het publiek er zin in heeft en Hang Youth ziet dat maar al te graag. De korte liedjes volgen elkaar in rap tempo op zodat de gasten geen moment hebben om stil te staan. “SHELL IS EEN PRIMA BEDRIJF (ALS IK DE WEBSITE MAG GELOVEN)“, “MET JE AKO-IDEOLOGIE“, en “WAAROM IS ALLES ZO KK DUUR” komen langs en er wordt met volle teugen van genoten.
Er is af en toe ook tijd voor wat praatjes. De eerste keer benoemt zanger Abel van Gijlswijk dat het ontzettend warm is. En dat is zeker waar. De zaal is tot de nok toe gevuld en al het moshen en springen brengt de temperatuur alleen nog maar verder omhoog. Maar niemand is van plan om rustiger aan te doen. Dat wordt maar weer bewezen met het meer elektronische nummer “EEN HAAR”, waar we de eerste crowdsurfer van de avond zien. Er is een korte pauze met de rustige eerste helft van “DUIZENDJARIGE WITTE RIJK”, voordat het gaspedaal wordt ingetrapt met het tweede deel van het nummer.
De band hoeft niet op te roepen tot een wall of death; enkele bezoekers zorgen er zelf voor dat er een opening ontstaat op de vloer. De eerste poging is tijdens “VANAAF”. Er wordt lekker opgebouwd, maar helaas komt de drop er niet: het lied eindigt na de opbouw. De tweede poging komt in het volgende nummer, “GENOCIDE”. Van Gijlswijk roept iedereen op om te twerken en draait zich om zodat zijn achterkant te zien is en hij ziet niet dat het publiek andere plannen heeft. De wall of death werkt uitstekend en als je dacht dat het energieniveau niet hoger kon, bewijst de moshpit die erop volgt het tegendeel.
Er is ook leuke publieksinteractie. Zo kletst Van Gijlswijk met een fan die hij herkent en vraagt hen hoe vaak hen Hang Youth al live heeft gezien. Dat weet hen al niet meer, maar op deze tour is het de derde keer. En wil de persoon naast hen nog iets zeggen? “I don’t have anything to say, I don’t speak a word of Dutch,” een boodschap die met gejuich wordt verwelkomd. De zanger draagt het volgende nummer, “JIJ BENT KK MOOI”, aan de twee op. Voor het nummer “MANNEN” vraagt Van Gijlswijk drie vrouwen uit het publiek om op het podium te komen om het nummer te zingen. Ze doen absoluut hun best en brengen het nummer naar een nieuw niveau met hun rauwe schreeuwen.
Een negatief puntje van de avond is de belichting. Het grootste gedeelte van de tijd zijn de lichten wit. Je zou haast denken dat er iets mis is met de gekleurde verlichting, maar er zijn wel enkele nummers waar er wel gekleurde lichten zijn, dus kapot zijn ze niet. Tijdens “WEES GAY PLEEG MISDAAD” zien we zelfs – hoe kan het ook anders – alle kleuren van de regenboog. Waarom is het de rest van de tijd dan zo’n monochrome bedoening?
“LA LA LA” is het laatste nummer voor de encore. De eerste helft gaan de telefoonlichtjes de lucht in en is er een rustige, gevoelige sfeer. Maar wanneer het eindelijk losbarst bewijst het publiek snel van rust naar actie te kunnen gaan, want iedereen staat te springen. In de encore krijgen we een cover van Froukje en S10 te horen: “Ik Haat Hem Voor Jou”. Hang Youth geeft er natuurlijk wel een punkrandje aan, en sluit het lied af met een lekkere gitaarsolo. Tijdens “ALLES MOET BETER” en “BELASTINGDIENST” kan het publiek nog een laatste keer alles geven voordat de avond voorbij is. Zowel Hang Youth als het publiek heeft zijn best gedaan om er een topconcert van te maken. Wat ons betreft is het voor herhaling vatbaar – maar de volgende keer mag de band in een grotere zaal staan, die niet zo snel is uitverkocht.
We waren ook bij de show van Hang Youth in Paradiso. Die review kun je hier checken!