SiM combineert genres op “BEWARE”

De Japanse band SiM is al jarenlang een bekende naam in de Japanse alternatieve scene, maar dit jaar maakte hen ook een internationale doorbraak. Hun lied “The Rumbling” werd gebruikt als opening voor de populaire animeserie “Attack on Titan” en dat wekte wereldwijd indruk. De track verschijnt nu ook op de nieuwe EP “BEWARE”. Eens even luisteren hoe de rest van het schijfje klinkt.

Met “The Rumbling” als opener komt SiM direct stevig binnen. Een krachtig drumritme en een duistere riff ondersteund door strijkinstrumenten: het pakt je direct. Het eerste couplet wisselt rustigere stukken af met zwaardere riffs. Zo’n contrast riskeert onsamenhangend te klinken, maar SiM weet het zo te verpakken dat het prachtig in elkaar overgaat. Het refrein is iets opgewekter en melodieuzer, en dat maakt het een heerlijke meezinger. Daarnaast is in het laatste refrein de basgitaar opvallend aanwezig. Dat klinkt zeker fijn.

Maar hoe lekker “The Rumbling” ook klinkt, het is niet typisch SiM – het is dan ook het enige nummer van hen met strijkinstrumenten. “Light it up” is representatiever voor de band. Vanaf het begin zijn de invloeden van reggae al te horen, en dat terwijl het eerste couplet wordt gerapt. Ook is de basgitaar weer flink aanwezig. Het refrein is echter niet zo veel bijzonders. En hoe apart de combinatie van reggae met metal ook is, voor SiM is dit niks nieuws. Voor fans die de band al langer volgen is dit nummer niet zo opwindend, maar bij mensen die SiM pas recent hebben leren kennen, kan het goed in de smaak vallen.

Het derde lied heet “FXXKFXXKFXXK” – dat belooft wat. En er wordt geleverd. Het nummer klinkt boos, maar het heeft ook een flinke vleug “I don’t give a fuck”. Zo is de openingsriff hard, maar hebben de coupletten duidelijke ska-invloeden. Het is een lekkere track met een heerlijk onlogische combinatie van genres. Wel is het een beetje kort.

De afsluiter “TREASURES” is ook een typische SiM-track, maar wel eentje met een eigen karakter. Het is een melodische track waar vooral de reggae-kant naar voren komt. Het lijkt zelfs meer op reggae met metalinvloeden dan andersom. Het is dan ook een iets rustiger nummer dan de rest; een variatie die de EP goed doet. Verder valt op dat zanger MAH in het tweede couplet een heel stuk in het Japans doet. Die taal past verrassend goed bij reggae door de duidelijkere medeklinkers.

BEWARE” is simpelweg een lekkere EP. SiM levert geen grote verrassingen, maar gaat gewoon verder met waar hen goed in is. En dat is altijd genieten.

Releasedatum: 21 september 2022
Label: Pony Canyon