RHEA trakteert De Azijnfabriek op recht door zee rockshow

RHEA band photo 2024

De Belgische rockband RHEA, wordt ook wel de Royal Blood van de lage landen genoemd. Op zich niet vreemd dat ze in 2022 dus op de mainstage van Rock Werchter stonden. Nu is het tijd voor een Europese clubtour. “As a warm up for what’s to come“, aldus de band. Op vrijdag 22 maart 2024 is het de beurt aan De Azijnfabriek in Roermond. 

De avond gaat van start met Killed By Martians. Met een flinke, stevige stoot tegen de kickdrum wordt het stil in de zaal. De band maakt naar eigen zeggen basementrock en het rockt zeker! Niet te veel poespas, maar rechttoe, rechtaan rockmuziek. Opvallend is ook dat Killed By Martians een aantal tracks in de setlist heeft die makkelijke meezingriedeltjes hebben.

Naast eigen werk, zoals de single “On the Ropes“, speelt de band ook een cover: “Toxic” van Britney Spears. De heren maken van de popklassieker een waar rocknummer. Helaas gaat niet alles vlekkeloos vanavond. Op een gegeven moment springt een snaar van de basgitaar, waardoor bassist Koen van Zutven een sprint moet trekken naar de backstage voor een andere bas. Bij de gitaarsolo halverwege de set lijkt de band ook even de richting kwijt te zijn, want hier en daar lijkt het even wat te wankelen in de basis. Dit moment laten we al snel achter ons zodra drummer Jules Kaandorp er een meesterlijke en strakke fill in gooit. “Dit nummer heet ‘TENENENE’. Je komt er zo wel achter waarom!” aldus Kanters. Met die track komt er een einde aan de set van Killed By Martians.

Iets voor 22:00 uur knalt RHEA hun set open met “Stuck In the Middle“, een van de populairste nummers van de band als we de Spotify-plays moeten geloven. Vanaf dat eerste moment is het spel strak en doordringend. Dit niveau zwakt ook zeker niet af gedurende de avond.

In het begin van de setlist vinden we onder andere de track “Something Good“. Dit nummer heeft een drijvende drumbeat. Vooral in de bridge neemt de floortom en kickdrum de voorgrond. Grappig om te zien dat drummer Dajo Vlaeminckx deze strakke beat aanhoudt met zijn rechterhand, terwijl hij met zijn linkerhand een biertje wegtikt. De setlist bestaat uit zowel oud materiaal als onuitgebracht werk, waaronder de tracks “Shut Up & Take My Money“, “Underground” en “Better Than God“.

RHEA zorgt voor genoeg interactiemomentjes met het publiek met een praatje en een grapje. Zo noemt zanger Jorge van de Sande “Meet With You” de bands poging tot een ballade. “Maar dat hebben jullie nu dan weer gehad,” zegt hij lachend na het nummer. De zaal wordt volledig ingepakt met het resultaat dat iemand zelfs Van de Sande een biertje komt brengen. Dat is dan ook wel echt de charme van een show in een kleine zaal.

Tegen het einde van de set vinden we het nummer “Ready To Rumble“, waarmee iedereen echt in beweging komt. Het zinnetje “Cauz im ready to rumble, ready to rumble” heeft natuurlijk ook een erg hoog meezinggehalte. Bij “Baby I’m Sorry” neemt gitarist Hannes Cuyvers ook een groter stuk zang voor zijn rekening. Een heldere klank heeft hij in zijn zangstem, wat een lekkere afwisseling is aan de wat rauwere stem van Van de Sande. Deze wisseling in stemgeluid is lekker en iets wat vaker mag worden toegepast in de toekomst.

De avond in De Azijnfabriek wordt door RHEA afgesloten met de nummers “Rather Be Nothing” en “Crawling Up the Walls“. Met eerste genoemde scoorde de band een nummer 1-hit in ‘De Afrekening’ van Studio Brussel. Dit laat Van de Sande dan ook vol trots weten.

RHEA wist een heerlijke, strakke rockset neer te zetten in de Roermondse Azijnfabriek. Het is jammer dat de zaal niet tot de nok toe gevuld was. De muziek is gewoon pure, recht-door-zee-rock die live het beste tot zijn recht komt. Het blijft een groot vraagteken waarom een rockband van dit kaliber zich nog in een kleine, halfgevulde zaal bevindt.