
Het festivalseizoen is in volle gang, maar zo hier en daar vinden we ook nog wat shows in de Nederlandse popzalen. Op dinsdag 29 juli 2025 speelt Palaye Royale een van hun twee Nederlandse shows in Effenaar, Eindhoven. De zaal is op enkele tickets na uitverkocht en met een rij die zich al uren voor de opening voor de Brabantse zaal heeft gevormd, belooft het een mooie avond te worden.
De avond wordt geopend door het Britse broer en zus duo The Molotovs. Deze band gaat de laatste maanden erg hard. Met slechts twee singles uit, die beide een nummer 1 positie behaalden, heeft The Molotovs al een flinke fanbase weten te verkrijgen en staat er een tour met Sex Pistols in Amerika op de planning.
In Effenaar krijgt de band een halfuurtje om dit Nederlandse publiek voor zich te winnen. De band heeft een unieke stijl in zowel spel, muziek als kleding. Zo staat zanger en gitarist Mathew Cartlidge in een net driedelig pak op het podium. The Molotovs doet denken aan de rauwe Britpunk van de jaren 70. Blondie-vibes, misschien wat retro, maar wel in hun eigen stijl. Bassiste Issey Cartlidge gooit meermaals de bas in haar nek terwijl ze de dikke bassnaren laat trillen. De band zorgt voor een performance waarbij je niet weg kan of wilt kijken. Tijdens het laatste nummer, de single “Today’s Gonna Be Our Day“, haalt de zanger nog wat mensen op het podium. Een van hen staat zelfs met een tamboerijn mee te klappen. Het debuutalbum van The Molotovs verschijnt in januari en stiekem hopen we dan toch op een eigen headlineshow. In een kleinere zaal zodat het rauwe en viezige britpop en -punk nòg lekkerder tot zijn recht komt!
De lichten dimmen en “Crazy Train” van Ozzy Osbourne klinkt door de speakers, een soort ode aan de onlangs overleden zanger. Het is echter ook de intro die Palaye Royale het podium op laat komen. Direct zet de band hun set in op volle energie. Tijdens “Punching Bag” gaan de armen van links naar rechts en wordt op aanmoediging van zanger Remington Leith door het publiek a capella gezongen. Bij “Showbizz” heeft Leith nog een verkoelende verrassing voor de eerste paar rijen: een supersoaker waarmee hij voor wat verfrissing zorgt.
Palaye Royale is geen band die hele verhalen vertelt op het podium. Nummers gaan snel over in elkaar, maar de interactie met hun fans wordt op andere manier opgezocht. En aan de vragen om te klappen, zwaaien of wat dan ook wordt feilloos gehoor gegeven. Wanneer gitarist Sebastian Danzig “Where’s the party?” door de zaal schreeuwt, begint iedereen direct “waar is het feestje? Hier is het feestje” te zingen. Grote kans dat de Amerikanen geen idee hebben wat er gebeurt, maar in de zaal zorgt het voor een enorme samenhorigheid.
Maar er is meer! Zo verschijnen er tijdens “No Love In LA” grote ballonnen in het publiek, die op een of andere manier hun weg telkens snel terug naar het podium vinden. Tijdens “Mr. Doctor Man” split Leith het publiek in tweeën, hij neemt een aanloop en springt zo van het podium de zaal in. Waar vervolgens de wall of death hem op laat gaan in het publiek. Danzig is tijdelijk te vinden bovenop de grote boxen aan de linkerkant van het podium. Even lijken we wat gas terug te nemen met het begin van “Dying In A Hot Tub“, maar niets is minder waar. Hoewel we starten met een zaal gevuld met telefoonlichtjes, eindigen we met de eerste crowdsurfers van de avond. Deze omslag in één nummer is grandioos!
Helaas gaat niet alles soepel. Dat de techniek vanavond niet zo lekker gaat, is voornamelijk duidelijk te merken aan de zanger. Meermaals moet zijn zender opnieuw worden vastgezet en afgesteld. De band verlaat zelfs even het podium om alles na te lopen. Vervolgens horen we opnieuw feedback van de microfoon. “Oh for fuck’s sake,” zegt Leith zeer geïrriteerd.
Tegen het einde geeft Remington Leith nog een korte speech over het feit dat hij de fans dankbaar is voor het waarmaken van zijn dromen. Niet veel later is er de pauze voor de toegift. En als je denkt dat dit geen showelement heeft, heb je het fout. De lichtman houdt het publiek warm door te spelen met de lichten en het publiek uit te dagen geluid te maken wanneer het licht aangaat. Het werkt en ook dit is een leuk moment van de show!
De toegift bestaat uit twee nummers. Bij “You’ll Be Fine” springt Leith in een grote rubberboot die door het publiek op handen gedragen wordt. Het echte einde komt met “Fever Dream“, dat door de band wordt opgedragen aan hun overleden moeder.
Palaye Royale wist vanavond het publiek van Effenaar in te pakken met een energieke show, waar helaas de techniek het soms liet afweten. Hoe dan ook kon de bezoeker tevreden naar huis en is het wachten tot de band hun weg weer terugvindt naar Nederland!