Leoniden verandert Grenswerk in exploderende energiecentrale

De Europese tour van Leoniden ter promotie van het nieuwe album “Sophisticated Sad Songs“, is van start gegaan in Denemarken. Op de planning staan ook twee Nederlandse shows, waarvan de eerste gespeeld wordt op woensdag 27 november 2024 in Grenswerk, Venlo. De show is volledig uitverkocht en bij binnenkomst is al te merken dat de zaal gevuld is met Nederlandse én Duitse fans! 

Om 20:00 uur is het de taak aan Zo Lief om de zaal op te warmen voor Leoniden. Het drietal begint heel ingetogen en rustig, waardoor het een beetje ongemakkelijk voelt. De single “Pinch Me” wordt in het begin van de set gespeeld en laat wat hoofden knikken. Het publiek wordt ook getrakteerd op het nummer “You (A Burden)“, die op vrijdag 29 november uitkomt. Hoewel de band strak speelt, is duidelijk te merken dat Zo Lief nog flink wat kilometers op het podium mag maken. Er is vooral interactie tussen zangeres en gitarist Laura Chen en gitarist James Attwood, waarbij de drummer en het publiek soms lijkt te worden vergeten. Ook het praatje voor ieder nummer is onnodig en haalt de vaart uit de set. Misschien sluit de psychedelisch droompop ook niet zo aan bij het publiek van Leoniden. Hoe dan ook erg jammer, want muzikaal heeft Zo Lief het zeker in zich!

Iets na 21.00 uur worden de lichten gedimd en klinkt er een koor door de speakers. Bij elk bandlid dat het podium betreed wordt het intro voller, harder en wordt er duidelijk naar een hoogtepunt toe gewerkt. Dan knalt Leoniden Motion Blur” erin. En hoe! Een microfoon inclusief standaard vliegt door de lucht, confettikanonnen worden afgeschoten en de eerste pit is een feit. Wat een heerlijk begin! 

Wanneer je denkt dat je met zo’n begin alles al gezien hebt, heb je het goed mis want de band haalt alles uit de kast vanavond en dat gaat plank gas. Het begin van “Keep Fucking Up” wordt door de zaal uit volle borst acapella gezongen. Voorafgaand aan “Funeral” wordt er een soort jam gespeeld door de band, waardoor het even lijkt alsof je in een Berlijnse nachtclub staat met een dj op het podium. Als dit naadloos overgaat in “Funeral” brengt frontman Jakob Amr een bezoekje aan de zaal. Maar ook de rest van de band heeft energie om de hele avond op elke hoek van het podium te springen. De gitaar van gitarist Lennart Eicke wordt met regelmaat door hem de lucht in geslingerd. 

Wanneer dé single van het nieuwe album ingezet wordt, “Never Never“, vraagt Amr aan het publiek om ook deze track acapella in te zetten. Het gevolg? Luidkeelse samenzang en, zoals Amr het noemde, een ‘acapella moshpit’. Tegens het einde van “Sisters” wordt er om een aantal sterke mannen gevraagd die een piano de zaal in willen tillen en hoewel je denkt dat dit een show onderbreking zal zijn, dit is het niet. Leoniden weet het feilloos in hun set te verweven. De frontman eindigt zelfs staand bovenop de piano in het midden van de zaal. 

Heel even is het tijd voor een rustiger moment op de piano in deze ongelofelijke energieke set. Het publiek maakt zich klein en gaat in een kring om de piano zitten. Het maakt dus niet uit waar je staat in de uitverkochte zaal, ook dit intieme gedeelte kun je goed zien. De band nodigt zelfs een fan uit om een stukje piano te spelen. Met “Mr. Brightside” van The Killers wordt dit piano-moment toch nog energiek afgesloten. 

Tegen het einde van de set zien we Eicke crowdsurfend de zaal doorgaan terwijl hij zijn gitaar bespeeld. Ook Amr wordt inclusief zijn standaard met cowbells op handen door Grenswerk gedragen. “1990” en “L.O.V.E.” zijn de afsluiters voor de encore, maar daarmee laat Leoniden het publiek te hongerig achter en dus volgen er nog vier tracks! Beginnend bij “A Million Heartbreak Songs” en afsluitend met “Kids“. Wat overigens dé perfecte set afsluiter is wanneer het hele publiek “Fuck it all, we killed it tonight” schreeuwt. Want ja, Grenswerk ‘killed it tonight’! Leoniden is de band die je komende zomer op elke festivalweide wilt zien.