INTERVIEW: For Your Health

In juni 2025 brengt For Your Health hun lang verwachten album uit via 3DOT Recordings, het label van leden van Periphery. De band kreeg te maken met enkele wisselingen in samenstelling, maar lijkt nu hun plek te hebben gevonden. Wij spraken uitgebreid met gitariste Rosa Delgado over de plaat, de aankomende tour, horrorthema’s en favoriete nummers.

Dank je wel. Eerlijk gezegd was ik in shock. Ik denk dat elke band wel dat moment heeft waarop je voelt dat je de beste band ter wereld bent. Wij bleven maar zeggen: ‘Volgend jaar wordt het jaar van For Your Health’, maar vlak voordat we het aanbod van 3DOT kregen, begonnen we ons af te vragen of we niet gewoon een dood paard aan het trekken waren. Je kunt wel zeggen dat 3DOT precies op het juiste moment kwam en dat het een enorme opluchting was. En de jongens van Periphery zijn zo ontzettend aardig voor ons geweest. Het voelt echt alsof al het bloed, zweet en chaos ergens goed voor is geweest.

Toen we begonnen met het uitdenken van het album, dook Hayden [Rodriguez] meteen de concept-albumrichting in. Hen greep terug op thema’s die we eerder hadden verkend: wrok, angst, liefde en wanhoop. Er werden personages gecreëerd om die gevoelens vorm te geven. Een groot deel van dat concept is tijdens het proces gesneuveld, maar de hoofdlijnen zijn gebleven met de centrale vraag: als een stukje aarde, gekoesterd met licht, zorg en toewijding, iets prachtigs kan voortbrengen dat leven ondersteunt, wat gebeurt er dan als diezelfde tuin duisternis, verwaarlozing en wantrouwen krijgt? Wat blijft er dan over in de aarde? Die tuinen zijn grotendeels symbolisch, als metafoor voor de relaties tussen bandleden, huisgenoten en familie. We zijn allemaal tuinierders op onze eigen manier. Op de cover zie je een personage dat in eerste instantie tot leven kwam in het verhaal: The Pierot.

Grappig genoeg waren we behoorlijk verdeeld over “Davenport (A Rotten Pear). Sommigen van ons wilden het als eerste track op het album, anderen vonden het beter passen als nummer acht of negen. Ik heb echt gepusht om het als opener én als eerste single te gebruiken, omdat het zo krachtig en direct is. Geen poespas, geen introspectie, alleen maar bravoure. Het voelde voor mij heel natuurlijk, gezien de rebelse energie waarop de band is gebouwd en hoe dat terugkomt in dat nummer. We hebben dit album ook gebruikt om echt de grenzen op te zoeken van waar deze band voor staat. Het leek me slim om mensen daar langzaam in mee te nemen met een nummer dat voelt als een zwaardere versie van de punkachtige singles die we eerder uitbrachten.

Ik ben al fan van Nick’s artistieke blik sinds zijn And Hell Followed With-tijd. We hebben ook fijne shows gespeeld met Wounded Touch, dus ik was erg enthousiast dat hij gevraagd werd voor de regie. Oorspronkelijk was er een ander concept voor “Davenport (A Rotten Pear), minder horrorgericht. Toen Hayden [Rodriguez] uiteindelijk met dit idee kwam, voelde het meteen perfect. Zeker omdat Nick zijn eigen filmervaring en visie kon inbrengen. Sommige scènes waren echt prachtig bedacht, zoals Jason (de prediker in de video) die onderaan de trap staat in een bad van goud licht, net voor hij zijn lot tegemoet klimt… Ik hou erg van dat spel met symboliek. Het idee dat licht niet altijd een gelukkig einde betekent. En Nick Holland werkte ook geweldig samen met Nicholas Marzluf’s broer Jake Marzluf als Director of Photography. Ze begrepen elkaar goed en wisten Haydens ideeën perfect tot leven te brengen. Ik ben echt fan van wat ze samen hebben gemaakt.

Het is echt een wilde rit geweest om ‘This Bitter Garden’ te maken. De uiteindelijke versie is al de derde poging, verspreid over drie verschillende bezettingen in vier jaar tijd. Voor wat context: mijn eerste opnames met For Your Health waren voor de split “Hymns for the Scorned” met awakebutstillinbed, geschreven door de “In Spite Of”-bezetting, maar met mij erbij als tweede gitarist. Die sessie was totaal anders dan de opnames van ‘This Bitter Garden’. Sim [Morales] toerde al met de band toen, maar zat niet in de studio voor de split-songs, dus voelden Hayden, Johnny [DeBorde] en ik dat die release niet echt liet zien wat de band inmiddels was geworden. Sim’s zang en toetsen voegen live zoveel sfeer en textuur toe, die volheid hoor je duidelijk terug op het nieuwe album! Het is ook de eerste keer dat Nick [Marzluf] heeft meegeschreven en voor het eerst mocht ik vrijelijk mijn mening geven over de productie. Eindelijk kon ik iets doen met die studie muziekcompositie en -productie die ik al tien jaar op zak heb.

‘In the Valley of Weeping’ betekent alles voor mij. Ik begon met de demo ‘Leliel’ in een periode waarin twee vrienden van me overleden zijn die het echt niet verdienden. Ze waren te lief voor deze wereld. De muziek weerspiegelt mijn rouwproces: het begint met een donker akkoordenschema, gaat over in een bijna lichtvoetig refrein met een chaotische brug en eindigt in een lang, hoopvol slotrefrein. Het is eigenlijk mijn verwerkingsproces in muziek: eerst rouw, shock, woede en dan kiezen voor de herinnering aan hun zachtheid. In de studio hadden we weinig tijd, dus ik speelde zelf alle gitaren en baspartijen in. Het voelt daarom ook heel intiem voor mij. Ik denk niet dat ik ooit nog zoveel ga houden van een stuk muziek als van dit.

De ‘officiële’ ‘This Bitter Garden’-sessies waren hilarisch en uitputtend. Rond versie twee begonnen we samen te werken met Eric Hudson als producer via mail en telefoongesprekken. Toen we uiteindelijk de tracks hadden waarvan we voelden dat ze het waard waren, gingen we naar de studio van Eric [Hudson] en Ryan Wasoba. Eric gaf ons letterlijk de sleutels van de studio en liet ons ‘s nachts doorgaan, dus we draaiden vijftienurige dagen in de eerste week. Een track die het meest veranderd is in dit proces, is zonder twijfel ‘Gaia Wept’. De demo heette ‘Sink’, duurde 4,5 minuut en had drie minuten lang majeur-akkoorden. Nick en ik deden er nepsolo’s op. Supervet! Je hoort een stukje ervan terug aan het eind van ‘The Radiant Apostasy’, die dromerige outro is rechtstreeks afkomstig van ‘Sink’. Nu ik eraan denk: ‘With Empty Promises & Loaded Guns’ is ook flink veranderd qua structuur, maar minder in sfeer of instrumentatie.

Het album voelt voor mij als een olifant of een haai. Groot, serieus en niet meteen een dier dat je zou willen uitdagen. Beide kunnen ongelooflijke schade aanrichten, maar dat zie je niet per se meteen. Dat past bij hoe ik denk dat het album tijd nodig heeft om echt door te dringen bij mensen. Natuurlijk, de agressie op ‘The Radiant Apostasy’ of ‘Lamb Without Fold’ is duidelijk, maar voor mij is dat een verdedigingsmechanisme. Een soort reactie op wat we hebben meegemaakt in ons leven.

Dat we klinken als herboren! We zijn ontzettend enthousiast. Nieuwe energie, nieuwe grappen, hopelijk ook nieuwe vrienden onderweg. Het wordt geweldig! Misschien zie je zelfs een beetje kruisbestuiving op het podium tussen For Your Health en awakebutstillinbed… Wie weet?

Even buiten beschouwing gelaten welke we al live gespeeld hebben, zoals ‘The Radiant Apostasy’, ‘Longinus’, ‘Davenport’ en ‘The Rotting Pair’… Dan kijk ik het meest uit naar ‘Lamb Without Fold’ en ‘Flowers for the Worst of Them’. Die zijn allebei zó zwaar en leuk om te spelen op gitaar. De breakdown-outro van ‘Lamb Without Fold’ met Sim en ik samen op lead vocals is een van mijn favoriete momenten van de hele plaat qua energie en emotie. Ik zou ‘In the Valley of Weeping’ ook dolgraag live spelen, maar dat nummer is complex en misschien nog iets te veel voor deze tour. Misschien over een tijdje!

We zouden dolgraag dit album zo ver mogelijk brengen. Het is voor de meesten van ons een droom om te touren in Europa, Japan, Australië… nu alleen nog de juiste plannen maken.

Poeh, dat is echt een lastige! Ik twijfel, want ik hou van alles wat we tot nu toe gemaakt hebben, maar er zijn nog twee nummers die ik bewaar voor een toekomstige release die ik echt niet wil opgeven… Maar ik wil ook meer dan één keer per jaar optreden, dus ik kies dan toch voor: geen nieuwe muziek meer live. Gek om dat te zeggen, maar ik hou zó van optreden met deze idioten. Johnny [DeBorde] en ik gaan altijd helemaal los aan onze kant van het podium, dat is een van de leukste dingen aan deze band.

Het album van For Your Health, “This Bitter Garden“, is vanaf 6 juni 2025 te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Op de hoogte blijven van de band of het album aanschaffen? Check dan de website van For Your Health