INTERVIEW: Equal Idiots

Het Belgische duo Equal Idiots is druk bezig met de voorbereidingen voor komend voorjaar. Ze spelen diverse shows in eigen land en over de grens om hun nieuwste album dat uitkwam in september 2024 onder de aandacht te brengen. We spreken één van de twee bandleden, zanger en gitarist Thibault Christiaensen, over wat er allemaal komt kijken bij nieuwe muziek maken en uitbrengen. Van videoclips en single-keuze tot complete demo’s in de prullenbak gooien en het durven schrappen om jezelf te vernieuwen.

“Goed wel, het is op dit moment eigenlijk rustig. We hebben afgelopen oktober in Ancienne Belgique in Brussel gespeeld, dat was onze albumreleaseshow. Want ons album is eind september uitgekomen. Ongelofelijk om te zien wie daar allemaal al gespeeld heeft, The White Stripes, Queens of the Stone Age en nog veel meer. Het is één van de best klinkende zalen van ons land. En het is de onofficiële rocktempel van België! 

Daarna is het dus rustig geworden. We bereiden ons nu voor op een heel druk 2025. We staan dan ook in Nederland, onder andere in Paradiso, ook een heel coole zaal. Ik ben met het drukke vooruitzicht trouwens heel blij dat het nu eventjes rustig is.” 

“Redelijk goed. Het is ons derde album. In onze beleving klinkt het helemaal anders dan de vorige albums. Dat zeggen de mensen toch ook wel en dat was ook echt de bedoeling: dat het helemaal anders zou klinken. Maar als je een andere richting inslaat is dat een risico, omdat je niet weet hoe de mensen, of de fans die er al zijn, erop gaan reageren. Het is voor het eerst een album waar we volledig achter staan en waar we trots op zijn dat we het op die manier hebben kunnen maken. Eigenlijk krijgen we tot nu toe alleen maar goede reacties.” 

“We hebben hier niet zo superlang over nagedacht. Het is omdat we anders klinken dan de vorige twee albums en we een nieuwe versie van onszelf zijn. Equal Idiots 2.0. Ik vind het heel verfrissend als groepen zich heruitvinden. Ik moest bijvoorbeeld denken aan blink-182. Van grappige skatepunk kwamen ze met een self-titled album en dat klonk toch heel anders, heel volwassen en minder jolig geloof ik. Het is opnieuw zeggen: kijk dit ons visitekaartje, dit is onze identiteit wie we nu zijn.”

“Videoclips zijn moeilijk anno 2024. Elke artiest, maakt niet uit in welk genre, gaat waarschijnlijk beamen dat videoclips voor muzikanten eigenlijk eerder verlieslatend is dan dat het iets opbrengt of iets kan doen.
Voor ons is een clip ook vooral om een beeld te scheppen voor mensen die daar wel naar willen kijken. Voor mensen die bijvoorbeeld op YouTube rondstruinen. Het is heel eerlijk dus ook een budgettaire kwestie, dat we maar voor twee nummers een clip hebben gemaakt. “I Am the Light” hebben we helemaal zelf gemaakt waarbij we met cameraatjes rond hebben gelopen in een donker bos terwijl we kou hebben liggen lijden. Bij “Strawberry” was het een bevriende kunstenares, Laura Inka, die heeft geholpen. Zij had met collage artwork al meerdere clips gemaakt. Iets wat we ook redelijk makkelijk konden doen maar wat toch wel perfect bij het nummer “Strawberry” zou passen.”

“Welke nummers we als single uit gaan brengen is vaak een lange discussie. We kijken welke nummers misschien iets gaan doen op radiovlak, dus wat ze misschien gaan draaien. Daarnaast kijken we ook naar de nummers waar wij mee naar buiten willen komen. Onze laatste plaat is al vier jaar oud en “I Am the Light” is het meest passend bij hoe we ons nu voelen en hoe we nu terug naar buiten willen komen. Dat nummer als single was vrij snel beklonken. Dat zou nooit op de radio gedraaid worden dachten we maar uiteindelijk is dat wel meegevallen. “Strawberry” wilden we in de zomer uitbrengen als lekkere zomerse track die wat beter op de radio past. We hadden het gevoel dat dit het meest ‘poppy’ nummer van de plaat was. Een nummer voor iedereen en passend bij de zomer.” 

“Dat is moeilijk! Als ik nu moet kiezen, ga ik misschien voor “Time is the Reason”. Bij dit liedje heb ik het gevoel dat het heel persoonlijk is en tegelijkertijd ook redelijk hard. Wat ook leuk is, is dat we normaal met z’n tweeën zijn met gitaar en drums en in dit nummer zit ook de basgitaar. Nu kijken we hoe we dit live goed kunnen vertalen. In de studio was het heel tof om te maken. Ik haat het woord, maar het is wel een ‘vibe’. Maar goed, nu is deze favoriet maar dat kan zo weer veranderen omdat het album veel verschillende dingen en emoties brengt. “

“Ja dat denk ik ook wel. Heel veel mensen zeggen ook dat er heel veel in het album zit, heel veel invloeden. Sommige mensen horen punk of hardcore invloeden en dan zijn er weer nummers die meer shoegazy aanvoelen. En dat weten we zelf ook, dat het alle kanten opgaat. Er zit wel veel in maar toch past het wel samen als een geheel. Ook denk ik dat dat het interessant houdt om te luisteren. Als elk nummer hetzelfde zou klinken zou het wel saai worden. Er zijn weinig groepen waarbij ik het interessant vind als ze steeds hetzelfde klinken. Elk nummer is ook anders omdat we elk nummer met andere drum of gitaar en andere pedaaltjes hebben opgenomen.”

“Voor mezelf vond ik het meest uitdagende dat we plots beseft hadden ‘goh we willen toch iets anders doen dan op de andere twee platen’. En om dat vast te houden. Toen we begonnen te schrijven hadden we een tiental ideeën en hadden we een nieuwe plaat klaar. We hebben naast onze vaste producer en eigenlijk bijna het derde bandlid ook de gitarist van Brutus gecontacteerd om mee te producen. Maar die zei ‘de demo’s die je nu stuurt klinken eigenlijk hetzelfde als jullie vorige twee albums. Dus de demo’s hebben we toen in de afvalbak gekieperd en we zijn opnieuw gaan schrijven. Dat vond ik misschien wel de grootste uitdaging. We wilden echt een andere wegslaan en niet vervallen in oude gewoontes en rocksongs maken met drie akkoorden. Nu was er ruimte voor soms een vierde of zelfs een mineurakkoord.”

“Ik zou zeker wel eens willen samenwerken met andere artiesten. Maar eigenlijk zijn Stijn van Brutus, maar ook Thomas onze vaste producer dus eigenlijk ook al die featured-artiesten. Want als we samen in een repetitieruimte staan en we zo plots een band van vier zijn is dat wel echt heel cool. Buiten dat is op dit moment Glitch redelijk groot hier in België. Die maakt hele aanstekelijke hiphop. Dat is een kerel die alleen op het podium staat en hele coole dingen maakt. Met hem zou ik graag een nummer maken waarbij rock en hiphop elkaar weer vinden. Dat is niet bijster nieuw ofzo maar een nummer maken zoals Rage Against the Machine dat doet, staat zeker nog op mijn bucketlist!”

“Ik heb zelf bijvoorbeeld vrij veel geluisterd naar Fucked Up en het laatste album van Deftones die ze hebben uitgebracht, ‘Ohms’. Ik weet dat ze terug gaan spelen in Europa en ik hoop dat ik ze dan kan zien. High Vis is ook wel zoiets. Ik ben zelf een grote fan van Britpop bands. Ik luister ook heel veel naar Oasis, dat zal ongetwijfeld ook wel ergens in mijn muziek te horen zijn. Daarnaast heb ik ook naar Rocket From The Crypt geluisterd, en ik denk dat de shoegaze-invloed terug te vinden is via de invloeden van Title Fight. Dat heeft mijn jeugd gemaakt en ik denk dat er altijd onvrijwillig wat Title Fight in mijn muziek zit. Die band is mijn Chou-Chou.”

Het album van Equal Idiots, “Equal Idiots“, is sinds 27 september 2024 te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Wil je naar een van de liveshows? Check onze concertagenda. En wil je tot slot op de hoogte blijven van Equal Idiots of het album aanschaffen? Volg de band op Instagram en check de link in de bio.