 
18 oktober: de internationale dag van de overgang. Toeval dat Hang Youth hun nieuwe plaat op deze dag lanceert? Waarschijnlijk niet, want als iemand weet hoe je opvliegers en woede moet kanaliseren, is het wel deze band. Hun nieuwe album ”ER IS HOOP*” laat een rijper en meer gelaagd geluid horen – zeg maar een muzikaal hormoonshot met meer variatie en dynamiek dan ooit!
“ER IS HOOP*” trapt af met een potentieel dodelijk recept. In drieëndertig seconden bezingt frontman Abel van Gijlswijk, enkel begeleid door een piano, hoe je een molotovcocktail maakt – maar dan zonder de harde energie die we van Hang Youth gewend zijn. Maar maak je geen illusies, “BOM” trapt er vervolgens met gestrekt been in. Ondanks de zorgvuldig geproduceerde sound met dank aan Thomas Azier, laat het eerste volledige nummer van de plaat een enigszins vertrouwd geluid horen: rauwe energie en een sterke anarchistische boodschap. Het derde nummer “MALLOOT” heeft ook een lekker punktempo. Maar de daaropvolgende track, “GEEF MIJ JE LIEFDE”, heeft een rustiger geluid. De rollende drumpartij van Nout Kooij zorgt voor een aanstekelijke groove. Hierdoor heeft het nummer direct een lekkere flow totdat even na twee minuten een bijzondere brug volgt: ambiant vocals die wat weghebben van een koorzang vormen het decor waarop van Gijlswijk vanuit zijn tenen vraagt om liefde en hoop.
Het tempo van de nummers blijft schijnbaar nog even laag. Bassist Ben Kraak opent “DUIZENDJARIGE WITTE RIJK” met een rustige en soepele, maar zeer funky baslijn. Na anderhalve minuut verandert de track echter in een opzwepende song met new wave- en rockinvloeden dankzij het lekkere gitaarwerk van Kaj Bos. Stilstaan is geen optie! In “GENOCIDE” zitten ook de nodige new wave-elementen en ook hier is de snelheid van de muziek gematigd. Tot op anderhalve minuut: dan gaat het los! Door de nummers op deze manier op te bouwen, krijgt de band volop ruimte om hun muzikaliteit en gedurfde nieuwe sound te presenteren.
Van stampij maken gaan we met “EEN HAAR” over naar stampen. Hakken en moshen; het lijkt Hang Youth niet uit te maken. In deze track experimenteert de band met elementen uit de gabber en postpunk. In minder dan twee minuten is de punkliefhebber weer helemaal wakker. Hang Youth schudt de luisteraar niet alleen wakker met muziek: de teksten op “ER IS HOOP*” zijn vaak woke dankzij de messcherpe maatschappijkritiek en activisme over progressieve thema’s.
“VANAAF” staat bol van de genadeloos herkenbare verzen. Ondanks dat de muziek in dit nummer opbouwt en impliceert dat er iets groots, positiefs en meeslepends aankomt blijkt de lijn tussen hoop en cynisme flinterdun. Hang Youth speelt met verwachtingen, maar confronteert de luisteraar dan met de harde realiteit dat verandering uitblijft. Gelukkig wordt de toon weer wat vrolijker met “WEES GAY PLEEG MISDAAD”. Door deze track ben je in één klap misschien ook wel helemaal ‘Abel-struck‘. Want met zijn ogenschijnlijke kinderlijke onschuld windt hij degene die nog balanceren tussen hoop en pessimisme om zijn vinger. Met speelse kreten vermengd met woede spreekt hij tot de luisteraar “Luister niet naar je vader / Het is nog niet te laat!“
Nog meer herkenbaarheid gevat in tekst, volgt in “VUILNISBAK”: “misschien herken je dit / dat je vel niet lekker zit / en je liever stikt in de alcohol en shit”. Maar hoe herkenbaar de teksten ook zijn, de muziek gaat juist een hele andere kant op. Hang Youth bewijst dat ze buiten de lijntjes durven te kleuren met nummers zoals deze. En die durf valt op als je beseft dat de band groot is geworden door tegen de maatschappij te schoppen met voornamelijk harde punknummers. Zo’n creatief maar poppy nummer op een toch al gematigd punkalbum plaatsen, is gedurfd maar zeker niet ongepast. De saxofoon en breakbeats brengen een extra dimensie die deze track ondanks meer donkere teksten een optimistische vibe geeft.
Hang Youth houdt zich eigenlijk gedurende de hele plaat overeind door lachen met janken te combineren. Scherpe, urgente en soms sombere teksten worden gedragen door muziek die tot ver buiten de punkkaders gaat. De new wave-invloeden die veelvuldig terugkomen op “ER IS HOOP*” maken het karakter van de plaat over de gehele linie wat toegankelijker, vrolijker en zachter. En dat, ondanks dat de wereld volgens van Gijlswijk in brand staat. “IK LACH MAAR IK HUIL” is dan ook een perfecte weerspiegeling van de contradictie tussen hoop en wanhoop die als rode draad door de plaat heen loopt.
Met “LA LA LA” eindigt het nieuwe album gelukkig toch hoopvol. Meermaals scandeert de zin: “Ik heb hoop.” Als de distortion iets over de helft van dit liedje aan wordt getrapt, is het niet moeilijk om een epische visualisatie te maken: Een eensgezinde groep mensen die met hun handen in de lucht van links naar rechts (of eigenlijk vooral links) zwaaien. Hang Youth heeft deze plaat gemaakt voor degenen die wel een beetje hoop kunnen gebruiken.
Met “ER IS HOOP*” durft de band een verbreding van hun muzikale palette te laten zien en krijgen de individuele muzikanten een groter podium. De teksten blijven onverminderd scherp, kritisch en doordacht. De opvliegers en stemmingswisselingen zijn voelbaar ondanks de meer gepolijste productie. En er mag hoop zijn, want de lach staat nader dan de traan. Dus geef Hang Youth je liefde, geef ze je hoop. Want dit vernieuwende, gedurfde punkalbum met perspectief verdient het om gedraaid te worden.
Beoordeling: 8,5/10
Releasedatum: 18 oktober 2024
Label: Burning Fik
Dit album of duizenden andere topalbums op cd of vinyl aanschaffen? Je koopt ze hier!
