GHØSTKID laat woede de vrije loop op “HOLLYWOOD SUICIDE”

Ghostkid band photo 2024

Toen Sebastian Biesler in 2020 Electric Callboy verliet, zat hij niet lang stil. Hij kondigde al snel zijn nieuwe project GHØSTKID aan. Later dat jaar kwam de eponieme debuutplaat uit en dat viel bij luisteraars in de smaak. Toch was het nog geen echte doorbraak. Komt dat misschien met het nieuwe schijfje “HOLLYWOOD SUICIDE”?

Het eerste nummer, de titeltrack, opent krachtig. Eerst wat elektronische geluiden om op te bouwen naar de entree van de band, die heerlijk hard gaat. Het geschreeuw van zanger Sebastian Biesler is zoals vanouds lekker rauw. Zo knal je de hook en het couplet door. Het refrein is iets minder pakkend: instrumentaal is het niet erg verschillend van de hook, maar doordat de zang hier clean is heeft het iets minder pit. Toch blijft het een enorm goede track. En ook de keiharde breakdown mag er zijn! Een prima begin van de plaat.

S3X” laat GHØSTKID van een compleet andere kant zien: een stuk rustiger en trager, hoewel de elektrische gitaren prominent aanwezig blijven. Het voelt wel een beetje gek om dit al als tweede track te hebben, direct na de adrenaline-bom die “HOLLYWOOD SUICIDE” is. Het derde nummer, “FSU”, is ook weer hyperenergiek. Als luisteraar word je zo heen en weer geduwd – en dat is niet per se positief. Net als je de smaak te pakken hebt, komt er weer een heel ander lied!

Dat je de twee soorten muziek ook kunt combineren blijkt in “HEAVY RAIN”. Het refrein en de hook zijn loodzwaar, maar de coupletten zijn juist rustiger. Toch klinkt het als één geheel en is het dus helemaal niet erg om zo af te wisselen. De daaropvolgende track, “VALERIE”, sluit goed aan bij “HEAVY RAIN”. Het lied is voornamelijk elektronisch, maar het is net zo duister als het vorige nummer en heeft een vergelijkbare atmosfeer. “BLACK CLOUD” weet waar de luisteraar vandaan komt en bouwt eerst even op naar een brute riff. Heerlijk! En dan zit er ook nog een verdraaid harde breakdown in het lied. Dat is puur genieten.

UGLY” gaat weer lekker hard en “BLØØD” doet daar nog een flinke schep bovenop. Het valt op hoe rauw GHØSTKID altijd weer klinkt. Sebastian Biesler, de frontman en oprichter van de band, heeft Electric Callboy immers verlaten om zich te kunnen richten op dit project. Dit is waar hij zichzelf echt in kwijt kan, en dat hoor je. Het moet veel catharsis bieden, want de emoties die eruit komen zijn echt puur. Dat kan voor de luisteraar ook prettig zijn: even helemaal losgaan op negatieve, duistere muziek om die gevoelens maar uit je systeem te krijgen. Live moeten de moshpits die GHØSTKID veroorzaakt dan ook intens zijn.

MURDER” heeft een paar coole elektronische effecten. Dat zou goed kunnen komen doordat de DJ INHUMAN meewerkt aan dit lied. Het is een coole toevoeging, vooral in de breakdown. “DAHLIA” valt op doordat het iets minder boos klinkt. Het is zelfs een tikkeltje melancholisch. Vooral in de refreinen is dat goed te horen. Maar ook hier kun je nog prima op moshen. De albumafsluiter, “HELENA DRIVE”, heeft past echt een andere sfeer. Het boze is er nu helemaal af; slechts verdriet is over. Thematisch maakt dat het een mooie afsluiter. Wie de lyrics van alle liedjes leest, maakt het verhaal van iemand die door Hollywood wordt verslonden mee. Dat het niet goed afloopt blijkt in “HELENA DRIVE”. Hollywood blijkt meedogenloos.

GHØSTKIDs tweede album “HOLLYWOOD SUICIDE” zit vol emotie die eruit komt als een bom. Het gaat kei- en keihard. Live moet dit geweldig zijn, maar ook thuis op de bank kan je het niet laten om lekker te headbangen. Zodra je op play drukt kun je het volgende halfuur niet meer stilzitten!

Beoordeling: 8/10
Releasedatum: 22 maart 2024
Label: Century Media Records