coldrain laat geen kruimel liggen op “Nonnegative”

De Japanse rockband coldrain staat nooit stil. “Nonnegative” is reeds de zevende plaat die de formatie uitbrengt en elk schijfje is altijd wel een knaller. Ondanks dat de band in Nederland een niet al te grote fanbase heeft, lijkt de naam wel steeds bekender te worden in ons kikkerlandje. Ook dit album heeft wat leuke verrassingen in petto.

We trappen af met een lekker drumbeat. De energie staat gelijk op stand 100. “Help Me Help You” laat je geen seconde stilstaan. De kracht van de vocalen van Masato David Hayakawa zijn direct top. Met wat geklap op de achtergrond weet je al meteen dat dit een 10/10 plaat wordt voor op de bühne. “CALLING” gaat eigenlijk op hetzelfde tempo door. Hayakawa zet wat toffe screams op en geeft zo deze track nét even wat meer diepgang. “Help Me Help You” en “CALLING” voelen qua muzikale opbouw eigenlijk het verlengde van elkaar. Hierdoor voelt het eigenlijk als een naadloze opvolging. We gaan even wat donkerder op “Cut Me“. Hierin komen de zwaardere gitaren en eigenlijk de metal-achtergrond goed naar boven borrelen. Diepe grunts voorafgaand aan een clean refrein is echt een perfecte symfonie voor je oren. De gitaren zijn meedogenloos en de vocalen worden alleen maar beter. Echt een pareltje op de plaat.

coldrain laat nergens een steekje vallen, zo ook niet op “Bloody Power Fame“. De song roept zoveel gevoelens op. Het voelt enerzijds als een anthem, maar ook als een ware throwback. Wat heeft coldrain in deze track gedaan? Eén ding is zeker: het maakt het nummer verslavend. De strakke beat met de shreddende gitaren en de rustige clean stukjes met de krachtige refreinen zorgen dat dit nummer ongekend is. Wat heerlijk. “Boys and Girls” is een heel mooi lied. Ondanks dat het lekkere rock is, voelt het wat aan als een ballade hier en daar. Het heeft een compleet andere ondertoon dan de rest. De emogevoelens komen omhoog borrelen en de drumbeat brengt je terug naar 2012. Maar dan: “PARADISE (Kill the Silence)“. Deze track begint heel onheilspellend. Maar de track laat je geen seconde met rust. Je kan in dit nummer alles uit je lijf gooien: frustraties, blijheid, alles. Alle instrumenten mengen tot één grote formatie, waarbij drums, gitaren, baslijnen en vocalen het perfecte mengsel vormen voor een rocktrack.

Nu het einde van de plaat “Nonnegative” in zicht komt, komen er nog een paar leuke tracks naar voren. “Rabbit Hole” is bruut. De rauwe grunts en screams zorgen dat de trek naar metal en rock wordt gestild. Is dit de hardste track van de plaat? Misschien wel. Door het nummer zo laat op het schijfje te zetten, snakte je naar wat vieze grunts en dan is het éindelijk daar. Zo houd coldrain de luisteraar goed in zijn greep. Vervolgens: een cover! “Don’t Speak” van No Doubt is de op-een-na-laatste track van “Nonnegative“. Deze is misschien wel de grootste verrassing van het schijfje. Bijna iedereen kent “Don’t Speak” wel, dus het is best een uitdaging een nummer zoals deze te coveren. Maar zoals eigenlijk de hele plaat al goed is, is deze cover net zo goed. De gitaren zijn wat zwaarder geaccentueerd dan in het origineel, waardoor het net even wat ruwer is. De solo is akoestisch, een prachtig detail. “From Today” mag de plaat afsluiten en is gewoon weer prima. Er is niets op aan te merken en heeft gewoon een goede energie. Een uitstekende afsluiter.

Nonnegative” is een steengoed album. Er is weinig op aan te merken. coldrain weet goed om te gaan met rustig en clean gecombineerd met heavy en grunts. Deze succesformule passen ze ontzettend vaak toe en ieder keer in een ander jasje. Met deze plaat timmeren ze een gouden weg voor de toekomst.

Releasedatum: 6 juli 2022
Label: Warner Music Japan Inc.