“Double Infinity” van Big Thief is doordrenkt van contemplatieve melancholie

Het nieuwste album “Double Infinity” van indieband Big Thief kende een ander proces dan voorgaande albums. Bassist Max Oleartchik verliet de band toen de opnamesessies voor het album net bezig waren. Na tien jaar als vierkoppige band te hebben bestaan, moest de band plots verder als trio. Ze besloten hun hechte kring voor het eerst te openen voor anderen en gingen samenwerkingen aan met verscheidene muzikanten van buitenaf. Het resulteerde in een volwassen album waarbij Big Thief nog altijd weet te verrassen met hun talent voor diep doorvoelde poëtische teksten en fijnzinnige indiesongs.

De emotioneel beladen indiepop/rock met wortels in de folk verovert al sinds 2016 de alternatieve scene. Op “Double Infinity” zetten ze hun kenmerkende geluid voor het grootste deel voort. Wel kiezen ze er duidelijk voor om het rauwere randje dat voorheen nog weleens op de voorgrond trad, op een laag pitje te zetten. De nummers dompelen je onder in melancholische sferen waarbij de stem van de 34-jarige Adrianne Lenker (frontvrouw, gitarist en songwriter) je meeneemt in persoonlijke, intieme overpeinzingen over het leven. “Double Infinity” biedt een tedere kijk op zaken als vergankelijkheid, liefde en verlies.

Een betere opener dan “Incomprensible” om deze thema’s in te luiden, is nauwelijks in te beelden. De zacht elektronische hook zet direct de toon voor een song en album dat je uitnodigt tot heerlijk mijmeren en contempleren. De song, met soms engelachtig hoge en etherische zang, is een bevrijdend pleidooi voor het loslaten van de schaamte die de maatschappij ons inprent over het ouder worden en het onbegrijpelijke te omarmen. Op “Words” komen de bekende rammelende gitaren uit de kast, wat resulteert in een liedje dat vederlicht voorbij fladdert, bijna tegen het vergeetbare aan.

De emoties worden opgevoerd met “Los Angeles“, waar de nostalgische gitaarklanken en het geluid van lachende mensen in het intro je direct transporteren naar een dromerige Los Angeles setting. De tekst is doordrenkt van typische Amerikaanse beelden, waarbij plaatsen als Park Avenue 838 en de Grand Canyon de revue passeren. Tegelijkertijd geeft Lenker je een intiem inkijkje in een persoonlijke relatie.
De gelukzalige, nostalgische sfeer trekt door op pareltje “All Night All Day“, waarbij Lenker de liefde bezingt in harmonieën die zo beeldschoon zijn dat ze een haast zwevend karakter krijgen.

Ook “Double Infinity” is een nummer met een romantische noot, maar met een weemoedig randje. Big Thief bewijst eens te meer uit te blinken in introspectieve nummers die je niet alleen laten wegdromen, maar je ook aan het denken zetten. In haar minimalistische maar rake poëtische stijl, bezingt Lenker treffend de dualiteit die inherent is aan het bestaan. Over hoe heden en het verleden, liefde en gemis altijd met elkaar verbonden zijn. “No Fear” biedt een welkome afwisseling van de hooggespannen emoties met een rustig voortstuwende, haast hypnotische gitaarriff en ijle vocalen.

Grandmother” verwelkomt de kippenvel bezorgende zang van multi-instrumentalist Laraaij. De samenwerking voegt een nieuwe dimensie toe. Beide stemgeluiden vervlechten moeiteloos met de lichtvoetige gitaarpartijen. De diversiteit van Lenker’s stem komt hier sterk naar voren, waarbij ze zowel uit de lage en hogere registers tapt. Opvolger “Happy with You” maakt minder indruk en is een licht dieptepuntje te noemen, dat ondanks de vele repetitieve zinnen niet wil beklijven. Gelukkig herpakt de band zich met de schitterende afsluiter “How Could I Have Known“. Hier laat Big Thief hun folkroots horen, met een lieflijke, haast country-achtige harmonie die zo intiem aanvoelt dat je haast het gevoel hebt dat je bij het kampvuur aanschuift.

Big Thief heeft met “Double Infinity” een ontegenzeglijk fraai album neergezet, waar rake teksten en wonderschone melodieën je regelmatig in vervoering kunnen brengen. Ze omarmen hun softe kant, wat tot enkele betoverende hoogtepunten leidt, maar soms ook in eentonigheid kan vervallen. Er mist enige pit op het album, waarbij het mijmerende en voortkabbelende karakter soms roept om afwisseling die helaas uitblijft. Toch is het album zeer geschikt voor dromers en denkers die zichzelf even helemaal willen verliezen in contemplatieve melancholie.

Beoordeling: 7/10 
Releasedatum: 5 september 2025 
Label: 4AD

Dit album of duizenden andere topalbums op cd of vinyl aanschaffen? Je koopt ze hier!